9 spørgsmål du bør stille dig selv, før du går i gang med dit nyhedsbrev

Rider på en E-mail

Ingen kommentarer24. juli 2012 under E-mail, Retain

9 spørgsmål du bør stille dig selv, før du går i gang med dit nyhedsbrev
4(80%) 4 votes

Dit nyhedsbrev er en god måde at øge kendskabet for nye og potentielle kunder, der ikke er klar til at konvertere endnu. Det er også en god måde at holde fast i nuværende kunder og måske endda vinde nogle gamle kunder tilbage. Her er 9 spørgsmål, du bør stille dig selv, når du skal i gang med et nyhedsbrev:

Hvorfor skal folk skrive sig op til dit nyhedsbrev?

Hav et stærkt value proposition (værdisætning), der kort og præcist fortæller, hvorfor det er en fordel at modtage dit nyhedsbrev. Hvilken værdi får læseren for deres tid?

Hvor meget information har du brug for?

Afhængigt af, hvor stærkt incitamentet til at skrive sig op til dit nyhedsbrev er, jo mere eller mindre er folk villige til at opgive af oplysninger. Personligt skal jeg have noget værdifuldt i vente, hvis jeg gider bruge tid på at oplyse adresse, arbejdsplads, telefon nummer, fødselsdag, årsindkomst osv. Hvis det “bare” er for at modtage dit nyhedsbrev, gider dine potentielle læsere som oftest kun oplyse e-mail adresse og til nød navn.

Tænk over om du virkelig har behov for alle de ekstra oplysninger, og hvad du i så fald skal bruge dem til. Jeg ved godt, at det er lækkert med data – specielt for at vide mere om, hvem du taler til, men overvej om det er tabet af en permission værd.

Hvem er din målgruppe?

Det er altid det vigtigste sted at starte, da det er utrolig vigtigt at vide, hvem der er modtageren af dit indhold. Ved at kende din målgruppe, kan du målrette dit nyhedsbrev til at møde deres behov. Hvad interesserer de sig for? Hvorfor har de skrevet sig op til dit nyhedsbrev til at begynde med? Hvad forventer de af dine nyheder?

Hvad er formålet?

Er formålet f.eks. salg? Sørg for at have et stærkt call to action, der giver læseren lyst til at læse mere – uanset om formålet er salg, trafik, opmærksomhed for at forblive i læserens bevidsthed eller noget helt fjerde.

 

Hvilket indhold vil du sende ud?

Atcores nyhedsbrev er baseret på vores blog og er en samling af nyheder fra bloggen, cases, events, jobmuligheder og andre goodies – eksempelvis e-bøger. Hvor kommer dit indhold fra?

Hvem er ansvarlig for dit nyhedsbrev?

Hvis der ikke er en ansvarlig for dit nyhedsbrev, når det sandsynligvis aldrig at komme ud. Sæt en ansvarlig person på opgaven. Det behøver ikke at være samme person, som udgiver det hver uge, men denne har ansvaret for, at nyhedsbrevet udkommer.

Hvor ofte vil du sende ud?

Det kan både være afhængig af, hvor ofte du har frisk indhold, men også hvor meget indhold du vil sende ud ad gangen, og hvor ofte din målgruppe kan “tåle” at modtage dit nyhedsbrev. Test dig frem til hvad der virker for dig og gør derefter gerne opmærksom på, hvor ofte du sender ud, hvor nye modtagerer skriver sig op, så de ved, hvad de kan forvente.

Hvordan skal det spille sammen med sociale medier?

Vil du have dit nyhedsbrev integreret på sociale medier? Skal læseren kunne dele enkelte artikler? Ønsker du at få dine modtagere over på dine andre platforme også?

Vi kan godt lide at have en gennemgående ensartet kommunikation. Vores Facebook fans har mulighed for at skrive sig op til vores nyhedsbrev i en af vores app-tabs, vi linker til vores tilstedeværelse på de mest aktive sociale medier i vores nyhedsbrev, pinner vores off-topic på Pinterest osv.

Hvilken udbyder skal du benytte dig af?

Det er let at blive forvirret af alle de udbydere, der findes på markedet indenfor e-mail marketing. Her kommer tre i hver deres kategori, som måske kan gøre det lettere for dig at komme i gang på det niveau, du befinder dig.

MailChimp

MailChimp er let at gå til og en god måde at komme i gang med din e-mail marketing. Du kan skrive dig op til en gratis start-udgave, og de har formået at lave en bunke gode tutorials så du kommer godt fra start. MailChimp har dog også en del begrænsninger, der gør, at du bør bevæge dig opad stien, hvis du ønsker at gøre noget seriøst ud af din e-mail markedsføring.

Carma

Carma har et godt og brugervenligt interface, og giver gode muligheder for at tilrette dit template, så det passer overens med resten af dit visuelle udtryk. Carma er det system, vi selv benytter på nuværende tidspunkt. Mit største minus til det er, at vi manuelt skal lave lister, når vi vil A/B teste vores budskab, indhold eller andet. Føler du ikke, at du har behov for at splitteste, er det dog et udmærket program (og det er ikke umuligt – bare besværligt). (A/B tests er dog en funktion, som er på til Carma – men det vides ikke, hvornår den kommer.)

ExactTarget, Responsys & emailvision

Disse udbydere er lidt dyrere, men giver dig også nogle flere muligheder i at lave kampagner på flere kanaler (Cross-channel). De benytter sig af Relations Database, som vil være den bedste og mest seriøse måde at lave 1-1 segmentering via globale regler. En af de største fordele er Customer Intelligence. Det giver dig mulighed for at målrette dine læsere helt ned til seneste køb, hvilken e-bog de senest har downloadet osv. i bundter. Det kunne være, at der var en nyhed om 50% på et specifikt TV i dit nyhedsbrev, som kun skulle gå ud til læsere, der tidligere har vist interesse i dette TV. Du får også en social implementering, der gør, at du kan styre og holde øje med dine Facebook kampagner.

Held og lykke med dit nyhedsbrev. Hvis du vil vide mere om e-mail marketing, har Adrian tidligere skrevet et indlæg, hvor du kan teste om du er ninja eller nybegynder. Læs også om hvordan Atcore kan hjælpe dig.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

9 spørgsmål du bør stille dig selv, før du går i gang med dit nyhedsbrev
4(80%) 4 votes

Tags: , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team