8 ting der kan ødelægge din SEO

Rider på seo2

(4) Kommentarer17. september 2012 under SEO

8 ting der kan ødelægge din SEO
5(100%) 1 votes

SEO-disciplinen er et bredt emne, der dækker over flere områder: Søgeordsanalyser, tekstforfatteri, linkbygning, HTML mm. Det er ofte en disciplin, der bliver outsourcet til uddannede fagfolk – og med god grund! God SEO er både gennemtænkt, teknisk, strategisk og kræver en løbende proces. Til trods for dette, kan du dog gå risikere at gå galt i byen med en søgemaskineoptimering, der rent faktisk vil være arbejde imod dit website i stedet for at understøtte det.

Her er 8 ting, du bør være opmærksom på i SEO arbejdet:

1. Irrelevant trafik

Det er tillokkende at hige efter en høj placering i de organiske søgeresultater. Men en høj placering, der giver trafik, er ikke noget værd i sig selv, hvis det ikke tiltrækker de rigtige besøgende. Dit website skal optimeres ud fra korrekte søgeord, som netop tiltrækker relevant trafik. Jo mere relevant det er, jo større chance er der for, at du kan opfylde det konkrete behov dine besøgende netop leder efter på dit site.

Ikke alle søgeord er lige relevante for dine produkter eller services. Jo mere specifikke søgeordene er, jo bedre. Hvis du eksempelvis sælger støvsugere, er det ikke sikkert, at du kan konkurrere på ordet “støvsugere”. Men hvis du tilmed sælger “retro støvsugere”, og du fokuserer på dette i søgeordene, har du en bedre chance for høj ranking i søgeresultaterne. Dette optimerer også chancen for at de besøgende, der lander på dit site, vitterligt leder efter en retro støvsuger. Jo mere specifikt – jo bedre. Det kan været at du ikke får så meget trafik på dit website, men til gengæld får du relevant trafik.

Hvis du har sat dit website op til Google Analytics, kan du undersøge, hvordan den aktuelle situation ser ud: Hvad gør de besøgende, når de lander på dit site? Hvor meget tid bliver der i gennemsnit brugt på dit site? Efter dit site har gået igennem en process med en god omgang SEO, bør du kunne se forandringer. God SEO bør indikere, at de besøgende er den korrekte målgruppe i forhold til det indhold, der reelt set er på dit website. Det kan være, at du opdager, at du har en høj bounce rate. Dette kan give signaler til dig om, at dine besøgende forlader dit site, før de foretager den handling, du gerne vil have dem til. Det kan muligvis betyde, at det ikke er relevant trafik, der er på dit site. En grund til dette er, at du bruger forkerte søgeord, og at der ikke er foretaget en korrekt søgeordsanalyse.

Du bør også se dine konverteringer igennem. Brug evt. AdWords data som benchmark for søgeord, der konverterer godt. Her er en ligning, du kan bruge:

søgevolumen * Click-through-rate (CTR) * nuværende konverteringsfrekvens * gennemsnitskøb = værdi

Ved en 1. plads er CTR 25%. Herefter falder den.

2. Overoptimering af søgeord

Ligesom for lidt SEO kan være en dræber, kan for meget SEO også forhindre effekten. Du kan risikere at have så meget fokus på SEO, at du helt glemmer slutbrugeren af dit site. Overoptimering kan typisk være sider, der indeholder en søgefrase for mange gange. Overforbrug viser sig typisk af tekster, der virker unaturlige for læseren. En overoptimering har korrelationer med dårlige rankings, fordi der benyttes søgeord over 15 gange på en side. Undgå overoptimering af søgeord ved bl.a. at skabe en lækker og fin kommunikation med gode overskrifter, at skrive gode tekster som giver mening, og som du er stolt af i sådan en grad, at du gerne vil dele den med andre, at anvende interne links med omtanke, og ikke kun skrive tekster med søgemaskinerne i tankerne.

3. Dårligt indhold

Som følgeskab af ovenstående er det altså vigtigt at skabe godt indhold til dit site. Det virker lidt som en no-brainer, når jeg skriver det, men det sker desværre i flere tilfælde. Du får den bedste SEO, når du skaber godt indhold til dit site. Dette inkluderer bl.a. relevante blogindlæg, cases og guides. Når du skriver relevante tekster, vil dette naturligt indeholde gode søgeord, og det vil tiltrække indgående links. Desværre sker det, at sites laver tekster, som KUN er SEO. Det betyder, at der er masser af søgeord, men intet relevant i teksten. Hvis du bruger tid på at skrive tekster, der vil optimere din placering i søgemaskiner, hvorfor så ikke samtidig skrive tekster, der er relevante for de besøgende, når de er på dit site? Undgå derfor at skrive tekster fyldt med søgeord, og som i sig selv ikke har noget værdi. Husk at teksterne skal motivere besøgende til at tage næste skridt i konverteringsprocessen.

4. Spammy link-bygning

Når du laver link-bygning, skal du passe på ikke at spamme. En måde, du gør det, er at skabe alt for mange low quality links, der er optimeret i ankertekster – så alle links bare er fra søgeord, du gerne vil frem på. En anden form er automatisk link-bygning. Her benytter du dig af softwareprogrammer til automatisk at sende anmodninger til websites, eller at skrive generiske kommentarer på et blogindlæg med et link tilbage til sit site. Vi oplever tit at få generiske kommentarer på bloggen med links. Heldigvis har vi et godt spamfilter, der opfanger kommentarerne. Dit website skal indeholde en god blanding af indgående links, der peger på forskellige områder på dit website. Link-bygning kræver en omhyggelig løbende indsats, der naturligt øger din ranking. Skab unik relevant indhold ofte og del det på nettet. Spred gerne dine links gennem sociale medier, som Twitter og Facebook, og gør det også gerne som henvisninger, når du kommenterer på andres blog. Husk dog at skrive en relevant kommentar.

5. Manglende 301 redirects

Det kan være, at du erkender, at du har et behov for at omstrukturere dit website, eller du måske har brug for at oprette nye sider til eksisterende indhold. Når dette sker, er det vigtigt at gøre brug af de såkaldte: “301 redirects” kommandoer, der omdirigerer de gamle sider hen til de nye sider. Når man omdirigerer sider, bliver trafikken automatisk sendt fra den gamle URL til den nye URL. Det vil sige, at hvis du indtaster www.atcore.dk/gammel, og jeg har sat en 301 redirect på den, vil du blive omdirigeret til at ankomme til www.atcore.dk/ny. Når der er lavet en 301 redirect, vil den gamle side stadig have den samme høje ranking, selvom der er en ny URL på den. Sørg derfor at sikre, at der bliver lavet 301 redirects, hvis du beslutter dig for at omstrukturere dit website, og ikke en 302 redirect, som godt nok redirecter brugeren, men som ikke flytter SEO-værdien fra den gamle side.

6. Fokus på metakeywords

Metakeywords er de oplysninger i en HTML kode, der fortæller søgemaskiner, hvad et website omhandler. Det er anderledes end det indhold, vi mennesker kan se, og det omfatter sidens titel, beskrivelse og søgeord. Metakeywords er dokumenteret effektløse i Google. Så selvom det er vigtigt at give hver side unikke titler med søgeord og have en sidebeskrivelse for menneske-søgninger, er der ingen værdi i at bruge tid på at udfylde metakeywords. Fokusér i stedet på søgeordsplaceringer i sidetitlen, meta beskrivelsen, H1, H2, H3 og alt text til billeder, samt selve teksten på siden. Men husk samtidigt på mit råd i punkt 3.

7. Black hat SEO

Black hat SEO dækker over en generel betegnelse for de kræfter, der lægges i, bevidst at snyde Google. Og dette er blevet sværere efter Penguin opdateringen – men det er stadig noget, du skal dirigere udenom. Black hat SEO inkluderer blandt andet:

  • At proppe så mange søgeord som muligt i teksten på en side, hvor du overhovedet ikke gør noget forsøg på at samle informationer som menneskeøjne kan få noget nytte af. Tilfældige gentagne søgeord eller lister over søgeord på en side er no-go.
  • Oprettelse af doorway pages. Disse er sider, der er opretter med det formål at ranke højt. Men siderne er kunstige og de sender besøgende hen til en anden side. Siderne er ikke optimeret til menneske-besøg og er designet til at få besøgende til at klikke videre ind på de rigtige indholdssider via et link. Dette er også kendt som cloaking.
  • Usynlig tekst og bitte små skrifttyper. Her anvender man hvid tekst på hvid baggrund for at narre søgemaskinerne når de kravler rundt på ens side for at give et indtryk af at siden er mere relevant, end den reelt set er.

8. Manglende opfølgning

SEO er ikke et projekt, der udføres en enkelt gang. Det er en løbende proces. Dit website har konstant brug for at blive opdateret, og dine søgeord skal fornyes, så de matcher, hvad dit website består af, og hvilke ord dine besøgende bruger, når de leder efter dit produkt på søgemaskiner. Søgeordene skal også opdateres til at matche nye tendenser på markedet.

Hvis du vil vide mere om SEO kan du se videoer af vores SEO director, Thomas Rode her. Du kan også få 7 hurtige tips til at søgemaskineoptimere dit website.

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

8 ting der kan ødelægge din SEO
5(100%) 1 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. Hvad er Black Hat Social Media? siger: 24. oktober 2012

    […] under Attract, Content Marketing, Facebook, SEO, Sociale medier, Twitter I sommer skrev jeg, om 8 ting du bør være opmærksom på i SEO arbejdet. Dette var tiltag, som kan ødelægge din SEO – […]

  2. Anders siger: 13. november 2012

    Rigtig god artikel med nogle gode punkter. Det er dejligt og nemt for øjnene at læse, når det er listet op så overskueligt.
    Iøvrigt også rigtig fint med et punkt om meta name keywords, som mange ikke SEO folk, stadig tror er søgeoptimering nok i sig selv. 🙂
    Generelt set nogle fine punkter at sætte fokus på, også mht. H1, H2, H3 osv. som mange heller ikke er særligt opmærksomme på.

    • Martine siger: 13. november 2012

      Hej Anders.
      Mange tak for kommentaren. Jeg er glad for, at du syntes om indlægget!
      De bedste hilsner
      Martine

  3. Anders siger: 14. november 2012

    Hej Martine. Det var da så lidt.
    Jeg synes det er vigtigt at fortælle, når folk har lavet et godt indlæg. 🙂

Få vores gratis 42 siders guide til SEO

Hvor starter du, når du er på udkig efter et specifikt produkt, service eller virksomhed? Langt de fleste begynder deres søgen på Google.

Vi giver dig et indblik i, hvordan du bliver synlig på Google i de organiske søgeresultater og udnytter det store potentiale, Google giver, til at skabe opmærksomhed hos din målgruppe.

Hent din gratis guide

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team