7 ting du bør overveje, når du starter en virksomhedsblog

virksomhedskommunikation

(1) Kommentar25. november 2013 under Content Marketing, Content strategi, SEO

7 ting du bør overveje, når du starter en virksomhedsblog
4.67(93.33%) 12 votes

Hvis du vil med på bølgen af content marketing, er en virksomhedsblog et godt sted at starte. Når du blogger opdaterer du løbende dit website, hvilket bliver belønnet af søgemaskinerne, der vil begynde at crawle dit site oftere. 

Derudover positionerer du dig selv om thought leader på dit område, hvilket øger din autoritet, som vi gennemgik i sidste uge. Samtidig skaber du trafik til dit website, hvilket du kan konvertere til leads og kunder.

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til mobil. Download din ultimative guide til landingpageoptimerings her

Blogging for din virksomhed har således mange fordele. Før du går i gang med at blogge, er der en række ting, du bør få styr på:

  • Hvilket system bruger I til at opdatere jeres website?

  • Hvem er dit publikum?

  • Hvad skal bloggen handle om?

  • Hvilke emner vil I tage op?

  • Hvor ofte vil I udgive blogindlæg?

  • Hvem står for at skrive indlæggene?

  • Hvordan skal I markedsføre indholdet?

1. Få styr på det tekniske

Mange websites er i dag bygget op på brugervenlige CMS’er (Content Management Systems), der lader dig opdatere dit website uden at skulle have fat i en udvikler, hver gang du vil rette et komma. Nogle af disse systemer er sågar så brugervenlige, at du selv vil kunne tilføje et blogelement.

Få bloggen implementeret på dit website i et format, så det er brugervenligt og tilgængeligt for flere end webmasteren – helst så marketing-afdelingen selv kan tilgå det og opdatere bloggen.

2. Identificér dit publikum

Før du kaster dig ud i at udgive indlæg, skal du vide, hvem virksomhedens kernemålgruppe er, og hvem bloggen derfor skal henvende dig til. Hvis du ikke allerede har udarbejdet personaer, er de et rigtig godt værktøj til at få sat ansigt på dit publikum.

Da enhver form for markedsføring kræver en defineret målgruppe, har de fleste virksomheder allerede defineret sådan en. Denne kan sagtens overføres til din blog, da alle typer segmenter benytter internettet i dag og vil have glæde af blogindlæg.

3. Beslut dig for, hvilken type blog det skal være

Der er forskellige tilgange, du kan tage til din blog. Du kan vælge at samle stumper og emner fra internettet og kommentere på det (curated content). Du kan også vælge, at du kun vil udgive unikt indhold. Altså indhold, der er udarbejdet fra bunden.

Hvis du vil have mest muligt ud af content marketing, er det dog bedst, at du udarbejder unikt indhold, eller som minimum laver en kombination. En af de mange fordele ved content marketing er, at du positionerer dig som thought leader på dit område – og på den måde gør dig til ekspert. Hvis du kun deler andres indhold, mindskes denne effekt.

Format

Du skal også finde ud af, hvilken type indlæg du vil dele på din blog. Skal det være ren tekst, eller skal den også være baseret på video og billedgallerier? Skal det være korte indlæg eller lange indlæg? Skal det være en blog med interviews?

Det kommer helt an på din virksomhed og jeres behov, kompetencer og ressourcer. For at få dig i gang, får du her en række emner, du kan tage op på din blog.

Derudover er der naturligvis muligheden for at kombinere skrift med video, podcasting, billeder og grafikker osv. for at gøre din blog levende, underholdende og interessant.

Tone og stil

Når du vælger typen af din blog, skal du også beslutte dig for, om den skal være provokerende og holdningspræget eller om den skal forholde sig neutral og fokuseret på det faglige.

Vælger du at være provokerende og skarp, skal du forberede dig på at folk vil reagere på dette, og du skal være klar på at forsvare kritikken sagligt og skarpt. Til gengæld er en provokerende tilgang også med til at skabe debat på din blog, fordi du vækker flere følelser hos folk. Dette er igen godt for din SEO, da siden på den måde hele tiden bliver opdateret. Dette format fungerer bedst for enkeltmands- og meget små virksomheder, da du kun skal stå inde for dig selv og dine egne holdninger.

 Er du til gengæld en stor virksomhed, vil en holdningsbaseret blog være mindre hensynsfuld. Tænk på, at du ikke kun risikerer at fornærme dine læsere, men også dine medarbejdere og dine kunder.

4. Udvælg en række emner, bloggen skal belyse

Inden du går i gang med at blogge, er det vigtigt, at du finder ud af, hvilke emner der er relevante for din forretning. En af de store fordele ved at blogge er som nævnt SEO. Derfor er det vigtigt, at du laver en søgeordsanalyse af dit website, så du kan finde ud af, hvilke ord der vil være mest lukrative at rangere på.

En søgeordsanalyse giver dig et indblik i, hvilke ord du bliver fundet på i søgemaskinerne. Samtidig får du mulighed for at undersøge, hvilke af disse søgeord der får besøgende til at konvertere og hvilke ord, der skaber størst værdi.

Vil du vide mere om søgeordsanalyser, kan du læse vores gratis guide til SEO. Har du brug for hjælp til at udarbejde en søgeordsanalyse, har vi stor erfaring hos Atcore.

5. Læg en plan for udgivelsesfrekvensen

For at blive opfattet som troværdig og indsigtsfuld, er det vigtigt, at være kontinuerlig – også i dine udgivelser på bloggen.

Se derfor på jeres ressourcer. Hvor lang tid er I om at skrive et relevant blogindlæg, der passer til de andre punkter i dette indlæg? Hvor ofte er det realistisk, at I kan udgive indhold?

Ved allerede nu at vælge 3-5 emner, I vil belyse henover de næste uger eller måneder, har I et mål at sigte efter. Når I har valgt en række emner og en udgivelsesfrekvens (f.eks. en gang om ugen – hver onsdag efter frokost), så plot det ind i jeres kalender eller et andet sted, hvor samtlige teammedlemmer og ansvarlige har adgang til det.

Tilføj navn på skribenten, temaet og/eller titlen på indlægget, hvilke søgeord I gerne vil ramme med indlægget og hvem I skriver til blandt jeres personaer. Tilføj desuden, hvem der er ansvarlig for, at indlægget bliver udgivet – denne person skal helst ikke være den samme som skribenten, men i stedet én der kan holde i ørerne, løbende motivere og sørge for, at indlægget kommer ud til tiden.

6. Engagér dygtige bloggere, der ved noget om dine kunders udfordringer

Det kan være en svær balancegang at finde dygtige bloggere. Først og fremmest skal de vide noget om det, de skal skrive om, og derudover skal de kunne skrive. De fleste kan skrive nogenlunde forståelige tekster, men det er ikke nok. Det er vigtigt, at dine tekster er levende, sprogligt korrekte, får formidlet budskabet og fordelene og ikke mindst bliver læst.

Det kan være, I er nødt til at gå på kompromis til at starte med. Det er de færreste, der kommer ind fra siden med samtlige kompetencer til netop din branche.

Hvis du beskæftiger dig med komplekse produkter, så begynd med at få eksperterne i dit team til at skrive. Det kræver naturliigvis, at du afsætter deres tid til det, men det betyder også, at du kan nøjes med at ansætte en korrekturlæser til at begynde med.

Er dit produkt eller din service knap så komplekst, eller har du adgang til dygtige stribenter, der hurtigt kan researche og sætte sig ind i stort set hvad-som-helst, har du allerede her en fordel.

På den måde har du en ansvarlig, der sørger for at indlægget bliver skrevet og publiceret til tiden. Engagerer du en udefra, er det dog fortsat vigtigt, at du har en intern person i virksomheden, der fungerer som kontaktperson og torvholder. Denne person kan sagtens være en marketing koordinator eller lignende, der ved noget om virksomhedens yderligere indsatsområder.

Uanset hvilken løsning, I vælger, er det vigtigt at vide, hvem der skal stå for indholdet, før I ruller bloggen ud – uanset hvilken løsning, I vælger.

7. Del dine indlæg, hvor din målgruppe befinder sig

Når det er skrevet, er det også vigtigt, at du deler dit indhold, hvor din målgruppe finder det. Det gælder f.eks. sociale medier, hvorfor det desuden er en fordel at indsætte social sharing-knapper ind på indlægget, så dine læsere kan dele det yderligere.

Ved at dit indhold bliver delt på sociale medier, har du desuden større chance for også at rangere i søgemaskinerne, når folk bruger søgeord, der er relevante for dit indlæg.

Derudover er det en god idé at udsende dine blogindlæg via dit nyhedsbrev og på andre platforme, hvor du kommunikerer med din målgruppe.

Få hjælp til at udarbejde interessant indhold på bl.a. din blog

Har du brug for hjælp til at komme godt fra start? Hos Atcore har vi længe arbejdet med content, og vi kan hjælpe dig med samtlige punkter fra dette indlæg. Lige fra strategien, til udførelsen og valg af platforme til at komme længere ud. Du får også hjælp til at optimere dit indhold, så det er venligt i søgemaskinerne eller skaber flere leads.

Skriv til hej@atcore.dk og beskriv dine udfordringer for os. Du kan også ringe på 6060 4444 og få en snak med en af vores dygtige rådgivere.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

7 ting du bør overveje, når du starter en virksomhedsblog
4.67(93.33%) 12 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. faux plants siger: 20. april 2014

    Tilføj desuden, hvem der er ansvarlig for, at indlægget bliver udgivet – denne person skal helst ikke være den samme som skribenten, men i stedet én der kan holde i ørerne, løbende motivere og sørge for, at indlægget kommer ud til tiden.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team