7 dødssynder på dit website

Ingen kommentarer30. august 2012 under Convert, Webdesign

7 dødssynder på dit website
4.33(86.67%) 12 votes

Dit website er dit ansigt online. Det er vigtigt, at besøgende har lyst til at handle med dig. Derfor skal troværdigheden være i top. Her kommer syv ting, der udviser useriøsitet, og som kan være med til at skræmme potentielle kunder væk. Du får desuden en række gode råd med på vejen, så du kan rette op på eventuelle mangler.

Dårlig navigation

Hvis dine besøgende ikke kan navigere på dit site, kan de heller ikke udføre de handlinger, du gerne vil have dem til. Det har direkte indflydelse på din bundlinje, da manglende handlinger også er manglende salg. Sørg derfor for at have:

  • Klare overskrifter i menuen – hvor ender den besøgende, når personen klikker?
  • Naturligt flow – gør det logisk, hvor den besøgende skal klikke næste gang
  • Breadcrumbs – gerne klikbare, så den besøgende hurtigt kan vende tilbage til forrige trin i flowet
  • Meningsfulde ikoner – hvis de ikke giver mening, så drop dem

Udenfor konventionerne

Jeg siger ikke, at du behøver tage det til de længder, Jakob Nielsen tager konventionerne, men kend i det mindste reglerne før du bryder dem. Hertil er der et par stykker, du gerne skal overholde for at opnå den bedste brugeroplevelse:

  • Synlige links

Hvis du gerne vil have, at brugerne navigerer rundt på dit site, så tydeliggør hvilke dele af din tekst, der er links. Det behøver ikke være blå, understregede links, der bliver lilla, når de er besøgt, men de bør som minimum være en anden farve.

  • Logoet øverst i venstre side

Det er det første, dine besøgende ser, når de besøger dit website. Det er her, de vil forsøge at identificere afsenderen af din side. Derfor bør der ikke være nogen tvivl om, at det er dig og din virksomhed eller organisation, der står bag sitet.

  • Logoet linker til forsiden

Logoet bør altid linke til forsiden. Det gælder også, selvom du har et menu-punkt, der hedder ‘forside’. Brugernes tunnelsyn gør, at de ikke ser dit link til forsiden, hvis de febrilsk klikker på dit logo for at komme til forsiden.

Der er flere af punkterne i dette indlæg, som også er konventioner, men disse tre er almindelige fejl, som du let kan undgå og rette.

Comic Sans

Jeg er nødt til at have den med. Med mindre du er et børnehospital eller generelt henvender dig til en målgruppe under 13 år (eller selv er under 13 år), så drop Comic Sans. Ikke nok med at den er barnlig og uprofessionel, så har skriftypen fået et komisk ry, som vil komme dig i forkøbet, uanset hvor god du er til at sælge eksempelvis biler. Desuden kan du ende med at blive sendt rundt i såkaldte “fail” mails. Det er e-mails eller andre platforme, der udpeger, hvor håbløst dårligt et webdesign er. Comic Sans er en god måde at blive nomineret. Det ved jeg i hvert fald, at mit netværk gør, når det kommer til Comic Sans. Den er sikkert sød og sjov, og kan være med til at opbløde et hårdt budskab, men lad dig alligevel ikke friste.

Ulæselig tekst

Der er ikke noget mere irriterende end tekst, der ikke er til at læse online. Der er en række typiske fejl, som kan gøre teksten ulæselig:

  • Meget lille tekst størrelse
  • Sammenpresset tekst, hvor det er svært at skelne en sætning fra den ovenover
  • Meget lange linier – disse bør højst være 600-800 px brede uden at dele dem op i kolonner
  • Meget korte linier, hvor ord bliver delt flere gange
  • Tekstfarve på kontrastfarve – eksempelvis rød tekst på grøn baggrund
  • Tekstfarve på farve med samme tone – altså med lille kontrast mellem de to

Løgn og latin

Afgiv aldrig falske oplysninger og lev altid op til de forventninger, som du opstiller. Hold hvad du lover – også på næste side i et flow. Hvis du altså stiller et tilbud i sigte, og dine besøgende klikker “ja tak”, bør det være tydeligt, at de er fortsat i et flow, der tilhører dette specifikke tilbud.

Rod

Rod kan komme til udtryk på mange måder. Det kan være en proppet side med alt for mange elementer, det kan være for mange farver, som ikke passer sammen, en uigennemsigtig struktur osv. Her er et par ting du kan gøre for at optimere:

  • Lav lister, det gør tekst lettere at læse (og skimme)
  • Skær det overflødige fra – nej, du har ikke behov for animerede gif’er
  • Skru ned for farveladen (igen er det OK, hvis du henvender dig til børn)
  • Vær sikker på at farverne signalerer det rigtige
  • Hav en logisk struktur af dit UI (User Interface)

Kun optimeret til een browser

Selvom dit site ser godt ud på Internet Explorer, så kan det ligne noget, der har tabt sit style sheet i Firefox. Selvom du har alle de andre punkter på plads, så kan det hele falde til jorden, hvis du kun har optimeret til en enkelt browser. Husk at der findes mange browsere, og det er vigtigt, at du viser dig fra din bedste side på dem alle. Der findes en række værktøjer, du kan bruge til at se, hvordan dit website ser ud på tværs af browsere. Browsershot er en af disse.

 

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

7 dødssynder på dit website
4.33(86.67%) 12 votes

Tags: , , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team