5 tips der giver dig flere mobile konverteringer

mobildata

Ingen kommentarer28. maj 2014 under Convert, Konverteringsoptimering, Mobile, user experience

5 tips der giver dig flere mobile konverteringer
5(100%) 4 votes

Flere og flere bruger mobile platforme til at købe ting online. Derfor er det vigtigt at tænke konverteringsoptimering ind, når du arbejder med dine mobile platforme, hvor der er andre forhindringer i beslutningsprocessen sammenlignet med dit desktop-site. En ting, der dog ikke er anderledes for mobil CRO, er behovet for løbende at teste og måle.

I 2013 gik 61% af danskerne på nettet via deres mobiltelefoner eller smartphones. En stigning på 65% siden 2011 – en tendens, der gør sig gældende i hele Europa. Der er dog nogle udfordringer ved at gå på nettet fra en enhed, der ikke har et fysisk tastatur, og hvor skærmen er betydelig mindre.

Dette indlæg giver dig fem gode råd til at optimere beslutningsprocessen på mobile platforme.

Forstå, hvorfor brugeren besøger dit site

En af de mest almindelig måder at optimere virksomhedens website på mobile platforme er ved hjælp af responsive webdesign (RWD), hvilket kan være en fremragende løsning – i nogle tilfælde. Især, hvis intentionen er den samme. Oftest er besøgsintentionen på mobile platforme dog ikke den samme som på det overordnede website, hvilket bør ændre prioriteten af indholdet i overensstemmelse med, hvilken information de leder efter (såsom udvalg, størrelser, priser osv.).

Det er vigtigt at forstå konteksten på tværs af forskellige enheder. Brug eksempelvis Google Analytics til at identificere, hvilke forskelle der er i brugeradfærden afhængig af, hvilken platform de besøger sitet fra. Herfra kan du se, om der er markante intentionsforskelle og i så fald optimere derefter. Sørg for at prioritere de mest populære elementer hierarkisk og visuelt så de er lette at finde.

Segmentér mere

Selv efter du forstår, at formålet ofte er anderledes, når folk besøger dit site fra mobile platforme, er der stadig plads til forbedringer. F.eks. opfører besøgende fra tablets sig markant anderledes end smartphone-brugere. Nogle undersøgelser viser, at de fleste gennemførte købsprocesser fra mobile enheder sker fra iPads – er det også tilfældet på dit site? I så fald er du nødt til at segmentere derefter.

Det kan du gøre ved at segmentere baseret på operativsystem, enhedstype og mærke. Hold øje med fælles adfærdsmønstre og giv brugerne det, de har størst behov for. Prioritér afhængigt af, hvor det giver størst forretningsmæssig mening at optimere.

Fokusér på mere end salg

Gennemførte salg er et rigtig godt målepunkt. Det er så godt, at mange virksomheder stirrer sig blinde på salg og glemmer at måle på andre, vigtige konverteringspunkter. Vi bruger mobilen til at lave research, og ofte er disse søgninger lokationsbaseret med intentionen om at konvertere i en fysisk butik. 93% af dem, der bruger mobilen til at researche, gennemfører senere et køb.

Se flere mobile statistikker i præsentationen nedenfor.

Når din mobile side derfor kun har 1% konverteringsrate, er det ikke nødvendigvis fordi siden slår fejl. Det er ganske enkelt fordi, de har et andet formål med at besøge siden fra mobilen (for at gentage mig selv fra første punkt), og resten af dine besøgende vil sandsynligvis konvertere senere – enten fra en anden platform (f.eks. desktop) eller i en fysisk butik.

 For at komme dine besøgende bedst muligt i møde, er det vigtigt, at du identificerer mikrokonverteringer, der senere fører til salg. Gør det let at researche og optimér brugeroplevelsen, så den leder op til et salg senere.

Gør brugergrænsefladen mere simpel

Selvom det virker logisk, glemmer mange virksomheder den største svaghed ved mobile platforme – indtastningsbegrænsningerne. Indtastningen af information på en lille skærm er besværlig. Sandsynligheden for fejl er stor, og det er upraktisk.

Prioritér de allervigtigste informationer i dine formularer, og skær derefter endnu mere ind til benet på mobile platforme.

Glem ikke at måle og tilskrive på tværs af enheder

Nogle bruger deres smartphone til at undersøge priser, hvorefter de konverterer på deres bærbare computer. Nogle besøgende bruger mobile platforme til at sammenligne muligheder for derefter at konvertere i butikken. Andre bruger telefonen til hurtigt at få overblikket over produkter og konverterer senere på deres tablet.

 Pointen er, at det ikke længere er en enkelt interaktion, der bør få hele æren for et salg i sidste ende. Desværre glemmer mange virksomheder at måle på de interaktioner, der går forud for et gennemført køb, hvilket fører til at mange vigtige trin ikke bliver optimeret. Husk derfor at tilskrive værdi til samtlige berøringspunkter, der går forud for et køb.

Få hjælp af fagfolk

Hos Atcore har vi de dygtigste eksperter inden for konverteringsoptimering. Vores team består af specialister, der sammen indsamler og analyserer den rette data og derfra optimerer hele beslutningsprocessen – fra første touch point og mikrokonvertering til større konverteringer såsom salg. Derfra hjælper vi dig desuden med at beholde de rigtige kunder og få de mest værdiskabende kunder til at vende tilbage igen og igen.

Ring til 6060 4444 eller skriv til hej@atcore.dk og hør, hvordan vi kan hjælpe dig med at optimere dine kunders beslutningsprocesser.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

5 tips der giver dig flere mobile konverteringer
5(100%) 4 votes

Tags: , , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team