5 fejl du begår på dine lead-genererende landingpages

(1) Kommentar19. marts 2014 under Convert, LPO, user experience, Webdesign

5 fejl du begår på dine lead-genererende landingpages
4(80%) 4 votes

Dine lead-genererende landingpages er blandt de vigtigste på dit website – sammen med dine produktsider. De kan skabe rigtig meget værdi, hvis du formår at konvertere besøgende til leads. Det betyder også, at der er en række faldgruber, der kan ødelægge din indsats – her får du fem typiske fejl, som marketingansvarlige begår på deres lead-genererende landingpages.

Lad os for eksemplets skyld antage, at du sælger biler – altså et produkt, hvor beslutningsprocessen er lang. Du vil gerne være den første, din målgruppe tænker på, når de er klar til at købe en bil, ikke sandt?

Det kan du gøre ved at pleje dine kundeemner og hele tiden blive i deres bevidsthed ved at sende dem gode råd og tips op til beslutningen skal træffes. Det kan være, du giver dem en guide til, hvad man skal se efter, når man kigger på brugt bil. Det kan også være, du tilbyder en e-bog til alt man behøver vide, når man skal på bilferie osv.

Uanset hvad, skal du tilbyde noget, der giver dine besøgende lyst til at give dig deres emailadresse. Det er de sider, hvor denne opsamling af emails sker, vi fokuserer på i dette indlæg.

1. Visuelle distraktioner

På dine lead-opsamlende sider, skal alle visuelle distraktioner undgås eller understøtte dit call-to-action.

Billeder – og i særdeleshed de animerede af slagsen, fanger de besøgendes opmærksomhed, og kan tage fokus fra dit budskab, dit CTA og din formular. Begræns derfor roterende bannere og sliders på dine landingpages. Ligeledes er pop-up vinduer og automatiske chat-funktioner no-go på disse sider.

Tænk på brugeroplevelsen af din side. Det er ikke her, du vil irritere dine potentielle leads. Det er her, du vil optimere deres oplevelse og sikre, at de gennemfører processen så smertefrit som muligt.

2. Teksttunge sider

Når du gerne vil opsamle leads på dine landingpages, er det ikke nødvendigt at have lange, teksttunge sider. Folk køber ikke bilen endnu – det værste, du kan udsætte dem for er dårlig retargeting og e-mail-kommunikation på dette stadie. Hvis du føler, der er behov for at give mere information, så link til en ”læs mere”-side.

De fleste skimmer tekster på nettet, og vil sandsynligvis værdsætte en kortere, mere præcis beskrivelse. For at gøre det lettere at skimme, kan du f.eks. benytte dig  af:

  • Bullets

  • Beskrivende overskrifter

  • Klikbare ”læs mere”-sektioner, der ruller ud

  • Fremhævninger såsom fed

Læs mere om gode  webtekster her.

3. Du beder om for meget i formularen

Vi har tidligere skrevet om, hvordan du laver webformularer, der sørger for flere konverteringer. Et af punkterne i det tidligere indlæg er, at du bør overveje, hvor meget du har behov for. Det er også blandt de største fejl, du kan begå på dine leadopsamlende landingpages.

Overvej, hvor meget du har behov for at vide kontra, hvor meget du gerne vil have mulighed for at følge op på interessen. Bed om det mest nødvendige her og nu (email + navn), og udbyg derefter informationen om dit lead løbende med nye spørgsmål næste gang.

Det er klart, at hvis værdien af det, du giver, kan forsvare mængden af information, du beder om, kan du bede om mere information. Men bed i så fald i det mindste om information, du kan bruge til at personalisere kommunikationen fremadrettet.

Bed om det, du har behov for – uden at være grådig.

4. Dårligt call-to-action

Der er tre faldgruber, når det kommer til dit call-to-action:

  • Manglende CTA

  • Uklart CTA

  • Usynligt CTA

Manglende call-to-action

Somme tider kan man blive så opslugt af værdisætningen og alt det, den besøgende får ud af at downloade din guide, at du glemmer at fortælle, hvad du gerne vil have den besøgende til at gøre. Husk, at det ikke nødvendigvis er selvsagt. Hjælp folk på vej, og fortæl dem, hvad de skal gøre for f.eks. at modtage din guide.

Uklart call-to-action

Drukner dit CTA i andre ting, dine besøgende kan foretage sig på dit website? I så fald bør du skære alle dine andre call-to-actions fra (så som ”følg os på Facebook”) og gemme dem til efter folk har udfyldt formularen – eksempelvis på kvitterings-/takkesiden.

Usynligt call-to-action

Ligesom vi nævnte i første punkt, kan dine besøgende blive distraheret af funklende GIF’er og flotte billeder. Sørg for at dit call-to-action er det mest tydelige på siden, og at det skiller sig ud fra resten.

Læs mere om call-to-actions i et tidligere indlæg på bloggen.

5. Manglende tillid

Vi har tidligere skrevet rigtig meget om troværdighed og tillid på bloggen. Da folk ikke kan se dig i øjnene og finde ud af, om de stoler på dig eller ej, er de nødt til at basere deres tillid til dig på baggrund af deres oplevelse på dit website.

Derfor er det vigtigt at tilføje en række tillidsvækkende elementer på dit website, der nedsætter frygten for at blive taget ved næsen. Disse elementer inkluderer (uden at være begrænset til):

  • Certificeringer

  • Priser, I har vundet

  • Logoer på tidligere kunder eller samarbejdspartnere

  • Links til positiv presseomtale

  • Kundeudtalelser og -vurderinger

Derudover er det vigtigt, at du er konsistent i din kommunikation.

Få hjælp til at optimere din landingpages

Dine landingpages er som sagt noget af det vigtigste på dit website, og der kan derfor være stor værdi i at investere i optimeringen af netop disse sider.

Landingpage-optimering er blandt vores spidskompetencer i Atcore og noget af det, vi har bygget vores forretning på. Vores førende eksperter har mange års erfaring og kan gøre dine landingpages synligt mere effektive gennem optimering og tests.

Skriv til hej@atcore.dk eller ring på 6060 4444 og hør, hvordan vi kan hjælpe dig med at skabe flere konverteringer.

Vil du vide mere om landingpage-optimering? Så se vores populære infografik om LPO.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

5 fejl du begår på dine lead-genererende landingpages
4(80%) 4 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. Christina siger: 26. marts 2014

    Virkelig godt indhold! Det ville være fedt hvis I lavede en præsentation herom til SlideShare, så man kunne downloade den – sidder lige nu og mangler en print mulighed på denne artikel 😉

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team