30 Google produkter der kan hjælpe din virksomhed

(1) Kommentar31. oktober 2011 under Allgemein

30 Google produkter der kan hjælpe din virksomhed
4.5(90%) 2 votes

Google introducerer konstant nye services, i den digitale verden. Har du styr på de mange gratis produkter, de tilbyder, og hvordan du kan bruge dem, til at forbedrer din virksomhed? Her giver vi et overblik over 30 Google produkter, og hvordan de fungerer.

Udtrykket ”at Google” er blevet en del af hverdagssproget efter stifterne Larry Page og Sergey Brin grundlagde Google i 1998. Siden dengang er der sket meget i virksomhedens “korte” liv, der konstant introducerer nye services til den digitale verden. Som bruger er du, som så mange andre, formentlig begrænset i dine overvejelser omkring, hvor stor en indblanding Google rent faktisk har i din tilstedeværelse på internettet. Set fra virksomhedsøjemed er følgende liste over nogle af Googles vigtigste produkter en øjenåbner i forhold til Googles faktiske kontrol over din online færden. Ydermere fungerer listen som en guide, der kan gøre dig klogere på, hvordan du kan bruge de enkelte produkter i din dagligdag og til at forbedrer din virksomhed.

Vigtigst af alt giver flere af produkterne fra listen din virksomhed mulighed for at indfange nye potentielle kunder, fra Googles vidtomspændende netværk. Din virksomhed bliver hermed bedre til at tiltrække potentielle kunder og nå ud til dem, hvor de befinder sig.

At vælge de rigtige kanaler til at markedsføre sig, som giver mest mening for din virksomhed, er en betydelig del af den strategiske planlægning. Men hvis ikke du er bekendt med de mange valgmuligheder, Google udbyder, vil følgende produktsamling hjælpe dig med at opbygge et bredt kendskab.

1. Gmail

Googles web-baserede e-mail service  giver op til 50 gange større lagerplads end branchegennemsnittet, hvilket mindsker behovet for løbende at slette e-mails. Med Gmail har du adgang til data fra hvilken som helst computer og dermed mulighed for at besvare dine e-mails, hvor end du befinder dig. En anden ting, der kendetegner Gmail, er det yderst effektive spamfilter, der blokerer alle de irriterende mængder spam, der modtages fra mange andre udbydere.

Gmail er enkelt at opsætte og benytte og kræver ingen større it-færdigheder.

NB! Servicen indeholder også chat og calendar, der senere vil blive belyst.

2. Google Maps

Google Maps er helt ideel til lokale søgninger. Det bliver anvendt af mange brugere, hvor den enkelte lokaliserer søgningen for at lede efter nærliggende virksomheder. Her er det muligt at tilmelde din virksomhed og indtaste alle relevante oplysninger, hvorefter du vil optræde i feltet af søgeresultater. Det er nemt at sætte op med muligheden for at organisere udseende og indhold selv. Du kan styre din tilstedeværelse her: http://www.Google.dk/Places

3. Google Earth

Google Earth er et computerprogram, der viser satellit- og luftfotos af Jorden som en ”virtuel” globus. Her kan du vende og dreje billedet eller få billederne vist i 3D. Derudover er det bl.a. muligt at placere en markør på landkortet, der gør det muligt at finde tilbage til tidligere viste positioner.

Efter programmet er downloadet, er det muligt at lave et hav af søgninger og samtidig relevant at undersøge din egen virksomheds position.

4. Google Street View

Se og oplev gadebilledet 360° horisontalt og 290° vertikalt fra positioner langs gaden. På virksomhedsniveau er Google Street View et redskab, der kan gøre det nemmere for kunder at finde din virksomhed ved at indsætte et Street View på hjemmesiden. Hermed bliver det samtidig muligt for kunder at navigere nemmest hen til dig, finde parkerings- og offentlige transportmuligheder, der ligger nærmest.

 

5. Google News

I stedet for at browse fra nyhedsmedie til nyhedsmedie, har Google gjort det muligt for den enkelte at justere og tilpasse præcis, hvilke nyheder, der skal dukke op i en personlig oversigt. Google News finder relaterede nyheder allerede i få minutterne efter de er lagt på nettet.

For at få en høj placering på Google News gælder det derfor for din virksomhed om, at komme først med en nyhed eller være blandt de første, som omtaler nyheder.

6. YouTube

Den internetbaserede og utroligt velkendte videoportal (Det tredje største website i verden og den anden største søgemaskine), som Google opkøbte i 2006, har været et enormt redskab i udviklingen hen mod global spredning af budskaber via video.

Udover at lægge præsentationer af din virksomhed på egen hjemmeside, er der flere fordele i at videreføre dem til YouTube, hvor de gratis bliver distribueret verden over. Blandt andet kan du linke til din egen hjemmeside fra YouTube og derigennem skabe øget trafik og større synlighed i søgeresultaterne på Google.

7. Google Video

Lanceringen af Google Video skete før overtagelsen af giganten YouTube, men fungerer stadig som en sideløber til den berømte webportal. På virksomhedsniveau er Google Video mest af alt nyttig på den måde, at den som videodeling kan gøre din interne virksomhedskommunikation mere effektiv.

8. Google Apps

Virksomheder kan styre store dele af deres forretning via det cloud-baserede Google Apps, der giver adgang til en række Google produkter på din egen virksomheds domæne. Af de mange fordele kan e-mail, kommunikation, telefon- og videoopkald fra én grænseflade nævnes, som styrke til effektiviseringen af din virksomheds interne kommunikation. Desuden er Google Apps væsentligt billigere i licens om året pr. bruger, end flere andre steder, hvor man kan få lignende virksomhedsløsninger . Få flere oplysninger om Google Apps direkte hos Google

9. Google Talk

Her har vi igen at gøre endnu et udmærket og gratis tilbud fra Google. Tjenesten gør det muligt at chatte med Google Talk og dine Gmail kontaktpersoner fra hvilken som helst computer. Chatfunktionen kan integreres med Gmail, der gør det nemt at skifte mellem kommunikation via e-mails og den indbyggede chatfunktion. Desuden arkiveres chatsamtalerne, så man nemt kan finde links og informationer, der er blevet chattet om. Google talk er den foretrukne chatkanal for mange virksomheder. Man kan også implementere Chat funktionen med ens website, så man kan Chatte direkte fra et website, med en online bruger. Se f.eks. hvordan vi bruger det på http://atcore.dk/mod-atcore/

10. Google Docs

At kunne gemme dine dokumenter online, have tilgængelighed til dem hvor som helst og når som helst, så længe du har internetadgang, er en kæmpe fordel i kampen mod tabte dokumenter pga. servernedbrud.

Google Docs er derudover et fantastisk værktøj at bruge, når der er brug for at dele et dokument med flere, f.eks. kolleger i virksomheden. Når et dokument er delt, kan alle indehavere deltage eller følge med på rettelser og tilføjelser på hver deres skærm, hvor man kan se det de andre arbejder på realtime i dokumentet.

OBS! Når du benytter Google Docs, skal du som virksomhed være klar over, at Google indekserer publicerede dokumenter, og at disse vil være tilgængelige for alle i søgeresultaterne. I delingen skal du derfor være opmærksom på de dokumenter, hvor det ikke er meningen, at alle og enhver skal have adgang til indholdet.

11. Google Calendar

Virksomheder, der i forvejen bruger Google Apps eller Gmail, vil også med fordel kunne anvende Google Calendar til organisering og tidsplanlægning af det daglige arbejde. Blandt andet er det muligt, på tværs af dine afdelinger og blandt samtlige ansatte i virksomheden, at holde styr på møder, arbejdsprocesser etc. Ved indtastning af mødeoplysninger sender Google Calendar invitationer ud og holder tilmed også styr på retursvarene.

12. Google Alerts

Google Alerts er et lille, men brugbart produkt, der distribuerer relevante nyheder indenfor selvvalgte søgetermer, hvilke efterfølgende leveres via e-mail eller i et RSS feed. Pointen er, at du selv vælger, hvilke søgeord du vil monitorere fra og hvor ofte du vil have en alert skal modtages. Du kan f.eks. opsætte en Alert, hver gang nogle omtaler dit Brand eller Produktnavn på nettet.

Tip! Overvåg konkurrenters linkbuilding med Google Alerts:

Det gør det f.eks. også muligt, at overvåge hvad og hvor der bliver skrevet om dine konkurrenter. Dette er blandt andet muligt ved at skrive konkurrentens firmanavn som søgeterm.

Ved at modtage disse konkurrentinformationer er det lige pludselig nemt at drage fordel af konkurrenternes arbejde, til at oprette links på selvsamme websites, som de har benyttet sig af.

13. Google Reader

Et redskab der bevilger dig til, at indhente de seneste blog posts og dermed følge med i de nyeste opdateringer – alle samlet ét og samme sted. Du slipper dermed for at besøge hver enkelt side for at holde dig opdateret. Google Reader gør det nemt for din virksomhed at bevare overblik over hvilke sites og blogs, der senest har leveret indhold.

14. Google Checkout

Et online betalingssystem Google tilbyder til hjemmesider med henblik på at øge online salg.

”Checkout” skulle gøre det nemmere at handle online, da du kun behøver en konto og et password. En af de mest fængende ting ved dette produkt er muligheden for at undgå transaktionsomkostninger (hvis du i forvejen er eksisterende AdWords annoncør), som andre udbydere opkræver, f.eks. Paypal.

15. Android

Google opkøbte Android i 2005, der siden har udviklet sig til at blive den bedst sælgende smartphone-platform i verden i 2010. Google var hurtige til at indse, at en stor del af søgninger i fremtiden ville finde sted på mobiltelefoner, hvorpå de byggede deres eget operativsystem – Android. Android understøtter alle Googles produkter, hvilket gør det nemt for din virksomhed at synkronisere mobilen med andre tjenester, f.eks. din Gmail konto.

 16. Google Voice

Google udfordrer her Skype, hvor du, på lige fod med konkurrenten, kan ringe direkte til alle kontakter, kunder såvel som samarbejdspartnere. Benytter din virksomhed i forvejen Gmail, er det nemt at komme igang med det samme.

OBS! Google Voice fungerer dog indtil videre IKKE i Danmark, hvilket man kun kan håbe er noget, der bliver ændret på så snart som muligt.

17. Webmaster Tools

Endnu et gratis redskab, der samtidig er vigtigt for alle virksomheder, der ønsker at se oplysninger om, hvordan deres hjemmeside er betragtet fra Googles synsvinkel. Hovedformålet med værktøjet er at vise, hvordan din hjemmeside bliver indekseret, og hvad der informationsmæssigt skal til for at forbedrer dine positioner i søgeresultaterne. Af værktøjer kan du bl.a. finde metoder til at analysere søgeord, indgående links og fejl på hjemmesiden, der alle kan hjælpe din virksomhed fremad i effektive forbedringer.

 18. Google Chrome

Hver eneste gang du går på internettet, sker det via en webbrowser. Chrome er blandt andet kendt for sin enkelthed og brugervenlighed. Derudover er det den første browser med indbygget automatisk oversættelse, der tilbyder at oversætte dit website, så sproget stemmer overens med den besøgendes foretrukne.

19. Blogger.com

Hvor der i denne artikel tidligere er blevet talt om overvågning af forskelligt indhold via Google Alerts, er det mindst lige så vigtigt at blande sig i debatten. Grunden hertil er blandt andet muligheden for at nuancere den til din virksomheds egen fordel, få mere viden om kunderne ved at interagere disse samt skabe kontakt til nye potentielle. Blogger.com gør det nemt for dig at komme igang med Bloggin.
Med Googles ejerskab af Blogger.com kontrollerer de en af verdens største blog-platforme i verden.

20. Feedburner

Google satte sig for at kontrollere endnu mere af informationsstrømmen, da de købte Feedburner. Produktet hjælper din virksomhed med at analysere, optimere, udgive og tjene på dine RSS-feeds, når de først er registeret hos Feedburner. Dette sker via indsamling af en masse statistikker om læsere, der blandt andet kan fortælle hvor mange, der læser et givent feed.

21. AdSense

Et annoncenetværk der hjælper din virksomhed med at udnytte webstedets indtjeningspotentiale. Dette gøres helt simpelt ved at vise Google-annoncer på dit websites indholdssider, hvilke er søgeords- eller placeringsmålrettede til den pågældende side. Det er en nem måde, hvorpå du som virksomhed kan tjene ekstra annoncekroner, og det kræver blot tilføjelser af et en HTML-kode på siderne.

22. Google Translate

Et gratis webbaseret maskinoversættelsesprogram, der kan være et ganske værdifuldt redskab til det helst simple oversættelsesarbejde.
Programmet kan pt. oversættes til og fra 64 sprog, men pga. teknologien kan programmet selvsagt ikke tage højde for blandt andet ords forskellige betydninger, hvilket kan resultere i meningsløse oversættelser.

23. Google Analytics

Google købte i 2005 WebAnalytics platformen Urchin, der senere er blevet til Google Analytics. Det er et gratis webtracking system, der gør det nemmere at få indsigt i, hvordan folk benytter din virksomheds website. Dermed kan du se og analysere fulde trafikdata og måle hele din online effektivitet.
Det er blandt andet muligt at måle, hvor længe de besøgende surfer rundt på dit websted, hvor mange der bliver til kunder, og lige præcis hvor i processen andre falder fra. Dette gør din virksomhed bedre forberedt til at styrke de online markedsføringstiltag og tilpasse et website til at konvertere endnu bedre.

24. Google Ventures

Google Ventures er en venturekapitalfond, der står klar til at investere betydelige beløb i et bredt omfang af iværksætter-virksomheder. Fonden investerer i alt fra firmaer indenfor software, hardware til bioteknologi og sundhedspleje og sigter efter at være kunne investere med op til 200 millioner dollars om året. I et blogindlæg mener investorerne at kunne finde unge firmaer med virkelig stort potentiale, og måske din virksomhed kan få hjælp til en succesrig udvikling?

25. DoubleClick

i 2007 købte Google AdServing netværket DoubleClick , der udvikler og leverer AdServing tjenester. DoubleClick platformen benyttes som AdServing platform til større websites. Med opkøbet af DoubleClick har Google styrket sin i forvejen betydeligt velfungerende afdeling for online annoncering.

26. Google Finance

Googles bud på en forbedret søgeoplevelse for finansinformation omhandlende aktier, offentlige og private virksomheder samt andre finansoplysninger, hovedsageligt fra USA.
Det er blandt andet muligt at finde oplysninger om dit eller andre firmaers aktier og diagrammer. Samtidig kan du observere og deltage i weblogs og læse om de seneste nyheder fra finansverden. Her er det igen en fordel at have en konto hos Google til at lave personaliseringer af interesseområder indenfor feltet.

27. Google+

Google Plus er Googles forsøg (et af flere andre), på at etablere et succesfuld Socialt Netværk.
Selve +1 knappen er at finde i søgeresultaterne på Google Search og er beregnet til brugeres anbefalinger af indhold på internettet, der kan give potentiale for mere trafik på dit website. Ved at benytte knappen markerer en bruger ens forslag til en bedre oplevelse ved Google søgning. Jo flere anbefalinger din virksomheds website får via +1 knappen, jo større troværdighed vil den blive tildelt fra Google. Dermed vil du med mange +1’er også blive kategoriseret bedre i Googles søgeresultater.

Anbefalingerne deles efterfølgende i Googles sociale netværk – Google+, hvor du som indehaver af en profil vælger, hvilken ”circle” der skal modtage hvilke opdateringer. Circles består af grupper af personer, du kan opdele forskellige afhængigt af dit forhold til dem. Det er muligt at kommunikere på mange forskellige måder med din Google + profil, herunder +1 anbefalinger, videochat, opdateringer og fotos osv.

OBS! Der er flere fordele i, at være en del af Google+ og dets sociale netværk. Dog skal du være opmærksom på, at det endnu ikke er muligt at bruge Googles sociale mediesatsning på virksomhedsniveau.

OPDATERING! Det er nu muligt at oprette en profil virksomhedsprofil på Google+. Vi har lavet en guide på 10 trin til at komme godt i gang.

Google har planer om at lave virksomhedsprofiler, som Christian Oestlien, Product Manager for Google+, fortæller i videoen ovenfor.

28. Google Search

Din virksomheds vigtigste kilde til øget trafik og flere kunder. Google Search er den mest benyttede søgemaskine, hvor op mod 85 % danske brugere får opfyldt deres informationsbehov. Ved en given søgning antydes det, at kun 10 % går videre til søgeresultaterne på side 2. For din virksomhed er det derfor vigtigt at gøre en indsats for opnåelse af topresultater. Dette skal ikke ses som basis for en standardløsning, da SEO er et stort og kompliceret område der hele tiden er under udvikling, så de resultater Google præsterer, altid er så relevante som overhovedet muligt.

29. Google Trends

Google Trends viser os trends og tendenser, baseret på de mange milliarder daglige søgninger der foretages via Google Search. Det er et godt værktøj til at vise tendenser over tid, på f.eks. dit brandnavn eller søgeord der er relevante for din virksomhed. Det er et udmærket værktøj til SEO og AdWords, når din virksomhed skal fremskaffe ord til kampagnerne og optimeringen.
Derudover er det muligt at se specifikt, hvornår på året der bliver søgt på ord indenfor forskellige brancher og blive klogere på måneder hvor markedsføringsbudgettet skal skrues ekstra op.

30. AdWords

AdWords er Google primære indtjeningskilde. AdWords er én af Google annonceplatformer, hvorfra man kan opsætte og styre annoncering på f.eks. Google Search (Google.dk), Displaynetværket (Alle de websites der viser AdSense), og flere andre netværk og enheder (f.eks. mobiler og tablets). Baseret på søgeord, matcher AdWords dine annoncer med søgninger, der er relevante for dit produkt eller service. Det betyder, at du kun eksponerer dig over for brugere, der allerede har en interesse i din virksomheds tilbud. Systemet fungerer efter et pay-per-click princip, hvor du kun betaler for de potentielle købere, der klikker på annoncerne og ikke for hver gang din annonce vises!

Opsamling 

Som ovenstående liste demonstrerer, har Google, trods virksomhedens kun 12 årige levetid, bevæget sig i mange andre retninger end den oprindelige søgemaskine – og det enorme online udvalg er overvældende og dominerer mange services på Internettet.. For din virksomhed betydet det, at du kan drive en stor del af din forretning online, takket være Googles produkter.

Med andre ord kan Google kaldes for en succeshistorie, der med det høje brugerantal på mange måder skal ses ud fra det perspektiv, at produkterne ofte er til gratis benyttelse. Tilbagebetalingen kan i stedet ses ud fra Googles lagring af din virksomheds adfærd, oplysninger, økonomi osv. På det område, kan Google hurtigt komme på kant med persondataloven og etiske regler i Danmark, der i flere tilfælde ikke tillader giganten at indhente de oplysninger, de vil have fat i.

Med det store omfang af trafik, der cirkulærer i Googles verden, følger da også en masse potentiale for din virksomhed for at nå ud til dine kunder via Google. Det er endnu en god grund til Googles kæmpe succes, da virksomheden blandt andet tjener uhyre store summer på annonceindtjening, f.eks. via Adwords. I denne forbindelse kontrollerer Google din virksomheds placeringer i søgeresultaterne og til en vis grad også din indtjening, idet den som sagt er svært afhængig af netop synlighed og tilgængelighed fra kundeperspektiv.

Hvis Google finder dine informationer og websted uønskede, kan de usynliggøre dig for omkring 85 % af de danskere, der leder efter produkter og serviceydelser på nettet.

Om forfatteren

Anette

Anette skriver bl.a. om SEO, hvor hun holder øje med de seneste nyheder og opdateringer med fokus på, hvordan virksomheder gør brug af arbejdet med søgeoptimering.
Se profil ›

30 Google produkter der kan hjælpe din virksomhed
4.5(90%) 2 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Google Trend måler dine søgetermer siger: 26. marts 2013

    […] har tidligere introduceret Google produktet som en af 30 Google produkter der kan hjælpe din virksomhed. Youtubes videosøgninger er den seneste trend i rækken som fra i sidste uge, nu kan måles i […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team