3 typiske fejl der får dig til at fremstå uprofessionelt

Brugere Googler mere end nogensinde

Ingen kommentarer22. maj 2013 under Kommunikation

3 typiske fejl der får dig til at fremstå uprofessionelt
4(80%) 8 votes

Dansk er svært. Det er ingen hemmelighed. Især grammatikken kan drille rigtig mange. Men heldigvis kan du ret nemt redde dig selv fra de mest typiske fejl.

Hvornår stødte du sidst på en stavebommert i en overskrift? Dumme slåfejl og grimme grammatikkiks. Det er lidt pinligt, tænker man. Og uprofessionelt. Og er der noget, du ikke har lyst til at være, når du gerne vil sælge dit produkt, så er det pinlig og uprofessionel.

Du kan heldigvis hurtigt komme problemet til livs. Hvis du kender dine typiske fejl, kan du holde øje med dem, når du læser dine egne – eller andres – tekster igennem. Herunder kommer tre af de allermest hyppige fejl.

Hvor ofte spiser dine kunder?

Nutids-r og mangel på samme. Det er en klassiker. Skal der fx stå konvertere eller konverterer i overskriften (i stedet for spiser)? Man kan ikke altid høre det. Men med dette simple råd er det nemt. Sæt spiser (eller et andet ord, hvor du tydeligt kan høre forskel på navneform og nutid) ind i stedet for det ord, du er i tvivl om. Så har du svaret.

Skal du med til møde med jeg eller mig?

Endnu en klassisk fejl. Her handler det om at kigge på grundleddet. Forvirringen opstår, når der er flere end én aktør. Hedder det fx “Skal du med til møde med Denice og jeg” eller “Skal du med til møde med Denice og mig”? Svaret finder du hurtigt ved at fjerne det forvirrende element – i dette tilfælde den ekstra person; “Denice”.

Så hedder sætningerne “Skal du med til møde med jeg” eller “Skal du med til møde med mig”, og der er ikke længere nogen tvivl. Det samme gælder den anden vej rundt. Hedder det “Denice og mig går til møde nu” eller “Denice og jeg går til møde nu”? Brug reglen, så finder du nemt svaret.

Er dine kunder købende eller købene?

Dette kan også tit volde problemer. Ofte er det umuligt at høre forskel. Skal ordet slutte på -ene eller -ende? For at få svaret, skal du finde ud af, om det er et navne- eller udsagnsord. Er det en ting eller en handling?

Lad mig give et eksempel: “Alle købene bliver registreret”. Her stammer købene fra ordet et køb, og er altså et navneord, der altid skal ende på -ene. Derimod skal “Vi konverterer trafik til købende kunder” altid være med -ende, fordi købende stammer fra ordet at købe.

To sæt øjne ser bedre end et

Få altid en kollega, ven eller familiemedlem til at gennemlæse dine tekster. Ofte er det de dumme fejl, vi selv overser. Har du brug for hjælp til korrektur af dine webtekster, er du velkommen til at kontakte os på hej@atcore.dk.

Om forfatteren

Katrine

Copywriter

Katrine er vores sprogekspert og skriver med en nørdet tilgang om sprog og kommunikation, samt hvorfor god og korrekt kommunikation er afgørende for virksomhedens succes.
Se profil ›

3 typiske fejl der får dig til at fremstå uprofessionelt
4(80%) 8 votes

Der er lukket for kommentarer.

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team