3 gode grunde til at lave specifikke mobilkampagner i AdWords

derfor skal du have en seperat kampagne til mobil

Ingen kommentarer19. december 2012 under AdWords, SEM

3 gode grunde til at lave specifikke mobilkampagner i AdWords
3.86(77.14%) 7 votes


Benytter du målretning mod mobil-enheder? Og er dine mobilkampagner udelukkende målrettet mobil?

Du kan sagtens køre dine kampagner målrettet mobil, desktop og tablets samlet i én kampagne. Men du kender sikkert vigtigheden i, at dele dine kampagner op i search og display, og sådan er det også med dine desktop og mobilkampagner.

Her er 3 (af mange) grunde til, hvorfor du skal lave en specifik mobil AdWords kampagne:

1. Mobile Smart Pricing

Google fortæller mig, at når du har en kampagne, der både er målrettet desktop og mobil, træder Mobil Smart Pricing i kraft.

MSP (Mobile Smart Pricing) går ind og byder automatisk 30% lavere i forhold til max CPC’en, der stadig gælder desktop. Så for at få den fulde kontrol med din max CPC, er det nødvendigt at have en separat mobilkampagne.

Samtidigt skal det siges, at på mobilen slås du kun om 5 placeringer på resultatsiden (2 i top og 3 i bund). Det ville være dumt ikke udnytte max klikprisen til den bedst mulige placering.

2. Ekstra tilføjelser

Der er en masse tilføjelser, du kan bruge til at skabe endnu mere synlighed på søgeresultatspladsen, der er begrænset i forvejen. Nogle af dem kan du også bruge på desktop, men igen kan du gøre dem meget mere konkrete og relevante ved at lave en separat kampagne til mobil.

  • Sitelinks.

Du har mulighed for at lave sitelinks, som du kender dem (side-by-side eller one-liners). Det kunne bl.a. være åbningstider, produkter eller mobilspecifikke muligheder/tilbud/osv.
Eks. på sitelinks (one-liners)
Eks. på sitelinks (one-liners)

  • Location Extension (placeringsudvidelser)

Har du en fysisk forretning? Fortæl dine kunder, hvor din forretning ligger med “placeringsudvidelser”. Udvidelsen åbner Google Maps med mulighed for at få vist vej til forretning.
Eks. på placeringsudvidelse (få rutevejledning link)
Eks. på placeringsudvidelse (få rutevejledning link)

  • Opkaldsudvidelser

Har du en forretning, hvor dine brugere har en tendens til at ringe og evt. bestille eller booke? Så kunne opkaldsudvidelser være det helt rigtige for dig.

Opkaldsudvidelsen bliver vist i din annonce som et tekstlink med dit telefonnummer. Trykker brugeren på linket kommer der en “pop-up”, hvor brugeren bliver spurgt, om han eller hun vil ringe op. Opkaldsudvidelsen koster det samme som et almindeligt klik.
Eks. på opkaldsudvidelser vist toppen af annoncen   Eks. på opkaldsudvidelser vist som sitelink
Eks. på opkaldsudvidelser der kan vises på to måder. I toppen af annoncen til venstre (mere markant) og vist som “sitelink” til højre.

  • Mobilapplikationsudvidelser

Har du en app, du gerne vil gøre relevante brugere opmærksom på? Med mobilapplikationudvidelsen kan du tilføje et link i din annoncetekst, der leder brugeren direkte over til enten din iOS eller Android app. Samtidigt kan du måle på downloads af applikationer direkte i AdWords interfacet. Android downloads er meget nemme at få tilføjet. iOS er til gengæld lidt mere kompliceret, da der skal implementeres et lille kodestykke i iOS applikationen (der trækkes i AdWords under konverteringsfanen).
Eks. på mobilapplikationsudvidelser.   Eks. på mobilapplikationsudvidelser.
Eks. på mobilapplikationsudvidelser.

Udover at tilføjelserne hver især har deres fordele, giver de også noget ekstra til annoncetekstens CTR. Bl.a. på Mobilapplikationsudvidelsen rapporterer Google på en stigning på 6-8% på annoncens CTR.

3. In-app annoncering

En forholdsvis ny mulighed i AdWords interfacet er annoncering via Google/Admob-netværket i mobilapps. Denne form for annonceringsmulighed havde du også tidligere, men der skulle du gå gennem Admob, hvilket nok har fået en del til at undgå denne type annoncering. Nu er den så åbnet op i interfacet, og det er vi selvfølgelig glade for.

In-app muligheden har nogle positive sider, men også en ret markant, negativ side, som du skal være opmærksom på.

Positive

  • 1. Ekstrem mange visninger.

Jeg kørte en test for at se hvad in-app annonceringen kunne byde på. Det blev til to dage og 2.925.497 visninger. Og det er med en max klikpris sat til 1 kr.

  • 2. Billige klik.

På de to dage havde jeg en gennemsnits-CTR på 0,45%* (hvilket jeg egentlig er ganske godt tilfreds med set i forhold til “almindelig display”). Det resulterede i 13.157 klik til en gennemsnits-CPC på 0,29 kr.

Negative

  • 1. Værdien af trafikken var meget, meget lavere end den normale mobiltrafik (uden brand søgninger).

På denne kontoen kigger jeg på sidevisninger, time on site osv. – altså ingen produktkonverteringer. Men der var ikke så meget at rafle om. 263% flere sider pr. besøg og gennemsnitsvarighed 500% højere end på in-app annoncerne. Ikke nok med det, var prisen også 206% højere end prisen på sidevisninger.

Så står du og skal have en ordentlig omgang, meget billig trafik så er in-app annonceringen lige noget for dig 🙂

Som jeg skrev i begyndelsen, er dette blot 3 af mange grunde til at separere dine kampagner, men som jeg ser det – de tre vigtigste lige nu.

Rigtig god fornøjelse med din(e) mobilkampagner.

[*Android 0,43% & iPhone 0,49%]

Om forfatteren

Christian Thomsen

Senior SEM Specialist (Google Analytics & AdWords Qualified)

Christian er vores Senior SEM specialist og vil berige bloggen med sine mange års erfaring med AdWords samt nye opdateringer i Googles værktøjskasse til optimering af dine søgekampagner. Følg med i Christians indlæg, hvis du vil blive klogere på mulighederne med AdWords
Se profil ›

3 gode grunde til at lave specifikke mobilkampagner i AdWords
3.86(77.14%) 7 votes

Tags: , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team