3 appelformer der gør dine budskaber overbevisende

virksomhedskommunikation

Ingen kommentarer4. marts 2014 under Convert, LPO

3 appelformer der gør dine budskaber overbevisende
3.69(73.89%) 95 votes

Retorik bruges til at formidle dit budskab på en overbevisende måde, så dine potentielle kunder får øjnene op for, hvad dit produkt kan, og hvorfor de ikke kan eller bør undvære det. Du skal finde sandheden for dine besøgende og give dem en grund til at købe dit produkt. I dette indlæg vil vi komme ind på retorikkens tre appelformer – logos, patos og etos.

Hvordan logos, patos og etos påvirker argumenter

Forhåbentlig skræmmer overskriften dig ikke væk. For det lyder – indrømmet – som en kedelig time i græsk. Ikke desto mindre er Logos, Patos og Etos kendt som de tre appelformer, og de kan gøre forskellen på, om dit argument er overbevisende eller ej.

Argumenter er essentielle i din kommunikation, uanset om du arbejder med content marketing, giver en præsentation overfor vigtige partnere eller skal skrive salgstekster osv. Uden argumenter er både din og modtagerens tid spildt, og derfor bør du også lægge energi i at formulere overbevisende årsager til at lytte til dig.

For at skære det ud i pap, bruger vi bøger som eksempel på et produkt, du skal sælge.

Logos: Argumenter, der appellerer til logikken

Med logos appellerer du til folks sunde fornuft. Hvad er den logiske årsag til, at folk skal købe dit produkt / lytte til din præsentation / læse dit indhold / samarbejde med din virksomhed. Det logiske argument kan med fordel være bakket op af statistikker, fakta, ekspertudtalelser og lignende.

Logiske argumenter fokuserer på ting, der kan måles, sammenlignes og kontrolleres. Vær faktuel og konkret i din kommunikation. Bak dit argument op med beviser og undersøgelser.

Effektive logiske argumenter indeholder ord og sætninger som:

  • Det vil sige…

  • Altså…”

  • På den måde…”

  • Det betyder…”

  • Derfor…”

  • osv.

Her på bloggen opfordrer vi tit til, at du skal tale til dine læsere i øjenhøjde. Det mener vi stadig, på trods af, at logiske argumenter er på den neutrale side af skalaen og på den måde er mere afdæmpet på personlighedssiden for at ramme ned i folks fornuft.

Eksempler på et logiske argumenter

  • Køb online og få bogen leveret direkte til døren

  • Spar 30% ved at købe bogen i vores butik fredag

  • Bedst i test blandt Danmarks bogforhandlere

Det er typisk webshops, der gør brug af logiske argumenter, da der ofte er en masse fordele ved at købe produkter online såsom distribution, pris og udvalg.

Patos: Argumenter, der appellerer til følelserne

Når du appellerer til følelserne i et argument, benytter du dig af Patos. Her skal du skabe sympati og medfølelse blandt dine modtagere. Du skal male et billede og bruge masser detaljer. Jo mere levende, du kan formidle budskabet, desto mere overbevisende bliver det for dine modtagere.

Argumenter baseret på Patos bruger metaforer og analogier. Det skal tale til folks følelser og vække enten glæde, frygt, vrede, medlidenhed, håb osv.

Når du argumenterer baseret på følelser, kan du med fordel benytte:

  • Ligesom…”

  • Forstil dig…”

  • Historiefortælling

  • Metaforer

  • osv.

Her må du gerne skrue op for personligheden og gøre dig mere relatérbar på et menneskeligt plan.

Eksempler på følelsesbaseret argumenter

  • Red naturen: Køb e-bogsversionen og spar papiret

  • Del en klassiker med dine egne børn

  • Forestil dig at ligge på stranden med denne letlæser til sommer

Mange brands benytter sig med fordel af Patos, men også NGO’er er et klassisk eksempel på organisationer, der får mest ud af at henvende sig til følelserne.

Etos: Argumenter, der appellerer på baggrund af afsenderens autoritet

Etos appellerer til den tillid, modtageren har til afsenderen. Vi har tidligere talt meget om troværdighed på bloggen – både ved at være konsekvent, ved at benytte billeder, og hvordan det er blandt de mest almindelige grunde til, at folk forlader din webshop, samt hvordan autoritet har indflydelse på dine kunder.

Det er vigtigt at vise dine modtagere, at du er ekspert på området, at du er andres foretrukne leverandør. Det er her, du kan gøre brug af dine gode kundeudtalelser og anmeldelser på f.eks. trustpilot.

Når du argumenterer baseret på etos, bør du benytte fokusere på:

  • Brandværdi

  • Tid i branchen / erfaring

  • Eksperter i virksomheden

  • CSR

  • Virksomhedens vision

  • Personlige eksempler og holdninger

  • Empati

Eksempler på argumenter baseret afsenderens autoritet

  • Vi er danskernes fortrukne webshop på Trustpilot

  • Salg af bøger online siden 1997

  • Certificeret forhandler og partner med World Book Allience

Det er typisk virksomheder, hvor erfaring eller en særlig stilling er vigtig, at du bør fokusere på Etos, selvom det altid bør indgå i dine argumenter på et eller andet plan.

Synergier

Det er vigtigt, at du ikke ser disse tre argumentformer som siloer. Du behøver ikke at vælge mellem en argumenttype over en anden. De bedste argumenter fokuserer på flere appelformer og bruger helst alle tre.

Bliv mere overbevisende i din kommunikation

Vil du have en gennemgang af din kommunikation, er vi eksperter i at gennemskue, hvilke argumenter, der får netop dine kunder til at konvertere. Vi tester alle vores resultater, så vi ved, at ændringerne, vi laver på eksempelvis dit website, i dine e-mails eller andet, er forbedringer og dermed en optimering.

Skriv til hej@atcore.dk eller ring til 6060 4444 og hør mere om, hvordan du bliver mere overbevisende i din kommunikation.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

3 appelformer der gør dine budskaber overbevisende
3.69(73.89%) 95 votes

Tags: , , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team