26 grunde til at WinnerSmoke kan overtale besøgende

(8) Kommentarer20. august 2012 under Allgemein, Convert, Konverteringsoptimering, LPO

26 grunde til at WinnerSmoke kan overtale besøgende
5(100%) 8 votes


Igennem de sidste mange uger har firmaet WinnerSmoke fået en hård behandling i pressen – og det er ikke uden grund. Tusindvis af forbrugere føler sig snydt af deres kampagne og har klaget til forbrugerombudsmanden. Nu tænker du sikkert, at det ikke kunne ske for dig – men det kunne det sagtens! Jeg besluttede mig at gå siden igennem, og jeg må indrømme – deres landing page er forbandet godt strikket sammen!

Her er 26 grunde til, at siden overtaler besøgende, på trods af at firmaet faktisk skriver, at en tilmelding betyder, at man kommer til at betale for 3 måneder.

Fra top til bund – velskrevet, veltilrettelagt og formentlig løgn fra ende til anden

 

1. ”Ligner, smager og føles som en almindelig cigaret”

Hvor mange firmaer vælger at bruge overskriften til at skrive om dem selv, eller fremhæve et tilbud, starter WinnerSmoke blødt ud med at lave en relation til det, du skal overtales til at opgive til fordel for dette ”produkt”:

  • Ligner – fordi du ikke vil have, at folk på lang afstand skal se, det ikke er en rigtig cigaret
  • Smager – fordi det er vigtigt for dig, som ryger, at du bibeholder noget af det, som du godt kan lide ved at ryge
  • Føles – hov! Her kom der et ord ind, som taler direkte ind til vores følelser.

Med andre ord, starter WinnerSmoke ud med at tale til vores følelser og vores bekymring ved at opgive den ”almindelige cigaret”

2. ”Danmarks bedste” – ”Få en komplet velkomstpakke til kun 99,- og spar 900 kr.”

Her etableres der en forbindelse til vores rationelle bevidsthed. WinnerSmoke leverer en rationel begrundelse på et sølvfad, umiddelbart efter at have talt til vores følelser. Ordene ”komplet”, ”kun 99” er såkaldt ”framing” – vinkling – som er tilrettelagt til at fremhæve de positive sider ved en beslutning om at tilmelde sig. WinnerSmoke nedsætter den psykologiske omkostning, som besøgende vil føle ved at skulle tage denne beslutning – ved at hjælpe dem med at begrunde, hvorfor de skal læse videre.

3. Tryghedsskabende emblem der står #1 på

Nærlæsning afslører dog, at der ikke er tale om en pris, eller noget officielt omkring #1 (læses som ”nummer 1”) – og er positioneret sådan, at det højst sandsynligt kun vil blive håndteret i besøgendes ubevidste, følelsesmæssige hukommelse, der ikke kræver, at elementet bliver nærlæst. WinnerSmoke opnår herved at få lagt en lille notits i besøgendes underbevidsthed, der etableres som noget positivt – for hvordan kan ”nummer 1” være negativt? Det er tryghedsskabende.

4. En række bulletpoints der opstiller fordele

For det meste er der her tale om punkter, der igen vender tilbage til vores følelsesmæssige forbindelse til det produkt, som vi skal give afkald på for at få dette – dog er det sidste punkt rationelt og taler til vores pengepung.

5. Billede af produktet, sammen med de forskellige dele

Det er først her, der etableres en visuel forbindelse til produktet – og det er ikke tilfældigt, at det er ”bakket op” af flere dele – fordi det skal signalere, at der er meget i denne pakke og også vise, at produktet ligner en rigtig cigaret. Her kombineres billedet med en påstand om, at produktet er nummer 1 i USA. En påstand som ikke umiddelbart kan underbygges ved at søge på nettet. Dog er det for de fleste nok, at selve emblemet er til stede. Der er et tidsmæssigt krav til at undersøge disse elementer. Hvis man derfor som besøgende synes, at siden ”virker interessant” – så er man villig til at godkende disse påstande, eller i hvert fald som et minimum placere påstanden i ”neutral” – altså at det i værste fald ikke påvirker den endelige beslutning.

6. Et interessant ”hero billede” – af en kvinde med en cigaret og en pæn teint

Kvinden er placeret som et såkaldt ”hero billede” for at etablere en forbindelse mellem produktet og besøgende. Selvom en del vil være mænd, så kan en pæn kvinde virke lige så godt. Kvinder ser sig selv i billedet og forestiller sig som værende den pæne kvinde med den fine teint. Mænd vil formentlig tænke, at hun ser godt ud, at de godt kunne tænke sig at score hende (ubevidst) – for derefter at gå videre på siden. Dette er igen et element, der selv i værste fald, for nogen, kun betragtes som ”neutralt” i forhold til beslutningen. For andre kan dette betyde relativt meget for at flytte deres beslutning.

7. Skynd dig!

Kaldet ”sense of urgency” – første gang vi møder det på siden, og efter at vi har fået præsenteret følelsesmæssige og emotionelle grunde til at vælge produktet. Psykologisk har det den indvirkning på os, at vi føler, vi ikke har tid til at ”gøre det i morgen”. Dette kan ellers være mange af de besøgendes endelige beslutning. Vi kommer til at føle et tab, hvis vi ellers ikke på dette tidspunkt er overtalt til  – i det mindste – at prøve produktet. Samtidigt signalerer det, at det er populært, som har en social effekt på os – fordi vi ”gerne vil være som andre”.

Hvad der kommer nu, er ”under folden”. Dette betyder, at denne del af siden ikke kan ses, uden at besøgende tager et aktivt valg om at ”scrolle” ned:

8. Ingen begrænsninger – ryg overalt

Igen mødes besøgende med veltilrettelagt tekst, der taler direkte til de ting, som en ”almindelig cigaret” ellers begrænser dem i. Når man er ryger i dag, er der en lang række begrænsninger, der hæmmer rygernes sociale interaktion – hele teksten er målrettet dem, som synes, det er rigtigt irriterende at være ryger – rent socialt. I teksten påstås der også, at man via denne e-cigaret kan blive fri for ”de skadelige bivirkninger”, der ellers er ved en almindelig cigaret. Dette er tydeligvis for at kommunikere direkte til dem, som samtidigt synes, det er lidt ulækkert at ryge – rent sundhedsmæssigt.

9. Video + kendte logoer

I denne del er der også mulighed for at afspille en video. Der er et klip fra en amerikansk nyhedsudsendelse med emnet om, at e-cigarettter er populære. Sammen med videoen er der kendte logoer fra store amerikanske nyhedsstationer. Dette skal indikere ”nyhedsværdi” og etablere tryghed.

10. Billeder af situationer hvor man nu kan ryge

For at få de besøgende med, der ikke læser teksten (og dem er der mange af), opstilles der en række billeder af situationer, hvor der i dag er begrænset adgang for rygere. Dette bliver nu muligt med dette produkt. Det er en visuel fastsættelse af overskriften ”Ingen begrænsninger – ryg overalt”

11. Meget rationel og teknisk beskrivelse

Tekst med masser af ”buzz” ord der skal lede besøgende i retning af at stole på, at produktet virkeligt er gennemarbejdet og er af kvalitet. Der bruges bla. ord som patenteret,  hightech, forskere og mikroelektroniske komponenter.

12. Teknisk billede brudt op

For visuelt at styrke den tekst, der er skrevet, opstilles et meget gennemarbejdet billede af en e-cigaret og alle dens mange komponenter – og også her bruges der mange fagord.

13. Gentagelse af #1 i USA + større WinnerSmoke logo

Igen bliver WinnerSmoke logoet vist, denne gang dog større end før, og lige ved siden af det emblem vi så tidligere, der proklamerer, at det er #1 i USA.

14. Tekst omkring undersøgelse blandt kunder

Efter det er blevet slået fast, rent teknisk, med en masse svære ord, så etableres der nu en forbindelse til, hvad ”andre synes” – i kraft af en undersøgelse, som WinnerSmoke har lavet. De har eftersigende spurgt 300 rygere om deres opfattelse af WinnerSmoke kontra almindelige cigaretter. Det, der sker her, er, at besøgende bliver hivet tilbage i det emotionelle univers, og der bliver nu koblet andre kunders meninger ind. Kunder der ”jo har prøvet det” – og derfor etableres der en forbindelse tilbage til oplevelsen af, at produktet er populært.

15. WinnerSmoke er bedst!

De 300 ”kunder” har talt, og der er ingen tvivl – de har givet WinnerSmoke topkarakter i forhold til almindelige cigaretter. Både i smag, anvendelse (hov nyt område) og tilfredsstillelse af nikotinbehov (hov igen noget nyt). WinnerSmoke introducerer disse 2 ”nye” områder, fordi de sikkert godt ved, at det er vigtige elementer, og de bliver brugt i en sammenhæng, der indikerer, at det er andres mening – med andre ord – andre har prøvet det, og finder det ikke et problem – tværtimod.

16. Rødt element på den almindelige cigaretpakke

 Når vi nu går siden så slavisk igennem, virker det næsten trivielt. Men faktum er, at dette element formentlig kun vil blive opfattet underbevidst, og derfor giver det god mening at etablere et ”faremoment” over det produkt, som WinnerSmoke skal have væk og erstattet med deres produkt. Det gør også, at man visuelt kan afkode undersøgelsen uden at skulle læse teksten.

17. Kundeudtalelser

Det næste på siden, er ”kundernes rigtige meninger” – og altså ikke kun noget, som WinnerSmoke har spurgt om. Det er eftersigende deres egne kunders glade mening om produktet.

18. Genetablering af produktet – i en rationel sammenhæng

Kundeudtalelser taler til vores emotionelle hukommelse, og dette element er konstrueret til at tale til vores rationelle side – og indeholder en masse tal, primært tal omkring besparelser. En god idé for at få de besøgende tilbage på sporet igen.

19. En garanti om at kunne få sine penge tilbage

Så kommer der en garanti, der ikke er umiddelbart yderligere uddybet, men ifølge selve det gule element, er der en tilfredshedsgaranti, hvor man kan få pengene tilbage, hvis man ikke er tilfreds. Det er placeret sammen med en masse udtalelser fra ”tilfredse kunder” – så det er nok de færreste besøgende, der på nuværende tidspunkt mistænker WinnerSmoke for ikke at holde, hvad de lover.

20, 21. Genetablering af tilbuddet, inklusiv indhold af pakken

Vi kommer nu til bunden af selve tilbudssiden, der er mere nedenunder, men det er ”bare betingelser” og kræver meget at læse, så dette bliver opfattet som ”bunden”. Her genetablerer WinnerSmoke tilbuddet, og indholdet i pakken, og bulletpoints er nu kun omhandlende, hvad pakken indeholder. Meningen er her, at få besøgende til virkelig at føle, de får meget for pengene.

22. Indre visualisering af at have taget beslutningen

Ved at formulere sig således: ”Hvis du bestiller nu, kan du prøve WinnerSmoke allerede i denne uge” – tiltaler WinnerSmoke det behov for at vide, hvornår man får pakken. Samtidig etablerer det vores indre visualisering af allerede at have købt pakken, modtaget den, og oplevet alle de ting, som den kan hjælpe med. Igen kommer der nedenunder noget tekst, der taler til at besøgende skal skynde sig.

23. Funktionel formular der hjælper

Formularen, der skal udfyldes, er forholdvis enkel, og man bliver undervejs mindet om, at man har udfyldt den korrekt (der kommer små grønne rette-tegn ind, når man har udfyldt et element korrekt).

24. Valg af smag

Der er en rigtig god grund til, at dette element er her, fordi selvom det sagtens kunne håndteres senere, så gør WinnerSmoke det, fordi besøgende lige har færdiggjort et ”tungt element” – og nu har brug for at – igen – at forbindes emotionelt med produktet – og ved at beslutte sig om smag, tager besøgende ”ejerskab” overfor produktet, og knytter igen et lille emotionelt bånd.

25. Længere tekst, der omhandler betingelser

Normalt er det bedst at holde sig fra at skrive så lange tekster med så lille en skrift i forhold til indholdet – fordi det kan betyde, at besøgende opgiver, eller ikke læser det. Men hvis man, ligesom WinnerSmoke, her skriver noget af det, der kan opfattes dårligt om produktet, kan det jo alligevel give god mening. Besøgende har allerede udfyldt det hele og fået en masse positivt at vide om produktet, så chancen for, at de nærlæser denne forholdsvis lange tekst, er vel lig nul.

26. Blød call-to-action, der ikke afspejler, hvad der reelt sker

Punkt nr. 25 og dette punkt er måske de største indikationer på, at der er fusk forbundet med denne side. Normalt ville man aldrig råde en virksomhed til at skrive lange tekster lige før, at besøgende skal klikke på den endelige knap – og vi ville heller ikke anbefale, at man skriver ”Gå videre” på en knap, der rent funktionelt afslutter bestillingen. Men grunden kunne jo være, at formuleringen ”Gå videre” er langt mindre farlig og endegyldig end ”Tilmeld” eller ”Køb” og derved kan betyde, at nogle besøgende gransker deres beslutning en gang til. At det så er det, der reelt sker, er jo, set med mine øjne i bedste fald uheldig, fordi de ødelægger brugeroplevelsen, ved at man reelt set tilmelder sig ved at klikke på en knap, der indikere, der er flere skridt i processen – og at man måske stadig har en chance for at afbryde, efter man har klikket.

 

Afrundende bemærkninger

Alt i alt må jeg erkende, at siden er godt bygget op, og hvis der ikke var tale om en virksomhed, der i bedste fald bevæger sig i en seriøs gråzone, og i hvert fald fra et kundesyn er meget uhensigtsmæssigt bygget op – rent forretningsmæssigt – så ville jeg glædeligt anbefale en lignende opbygning til din e-forretnings landing pages.

Mit håb er dog, at du godt kan se, at lige meget, hvordan vi udvikler os i forhold til at finde ud, hvad der virker godt på nettet, så vil der altid være nogle, der prøver at udnytte det og skabe mere frygt for at handle eller tilmelde sig noget online.

Gå dine egne landing pages igennem og se, om du ikke kan bruge nogle af disse elementer på den rigtige måde. Så længe du husker, det ikke skal være konstrueret eller opfundet, det har nemlig en tendens til at komme tilbage som en meget, meget hård boomerang!

Jeg forstår virkeligt godt, hvorfor mange intetanende forbrugere har følt sig overtalt til at tilmelde sig denne side. Det kunne ske for os alle – ingen af os kan sige os helt fri for at ville være blevet påvirket af en side som denne.

Om forfatteren

Karsten Lund

CRO & LPO Specialist

Karsten er konverteringsoptimeringsekspert og bruger tiden på at optimere landing pages. Hans blogindlæg er relevante og giver dig en indsigt i adfærdsanalyser og brugerens motivation til at konvertere
Se profil ›

26 grunde til at WinnerSmoke kan overtale besøgende
5(100%) 8 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Troels Wenzel Østergaard siger: 21. august 2012

    God og lærerig artikel Sebastian. Mvh Troels

    • Sebastian siger: 21. august 2012

      Tak Troels – men det kan jeg nu ikke tage æren for. Det er Karstens gode arbejde 🙂

  2. Verner Madsen siger: 17. oktober 2012

    Tak for et godt indlæg i debatten.
    Jeg er desværre en af de mange, der er blevet narret af winnersmoke.
    Da jeg afgav min bestilling, var det Via en banner reklame på fb.
    I denne reklame stod der absolut intet om at det var et abonement jeg bestilte. Jeg var inde at læse betingelserne, her stod, ved bestilling af abonement, forpligter man sig til 3 mdr. Så jeg gik tilbage til bestillings siden for at sikre mig at det ikke var et sådant jeg bestilte, her stod, når du har prøvet vores prudukt kan du gå ind at bestille abonement på din ynglingssmag.
    En lille detalje jeg bemærkede, som jeg ikke har set noget om i debatten, da jeg modtog min prøve pakke. Den første æske jeg åbnede, var der ingen papirer, kun en anden pakke, med min prøvepakke, da jeg åbnede denne, var alle papirer inde i den, også en seddel der stod, at når du har åbnet den har du afskrevet din fortrydelsesret.
    Verner Madsen

    • Inger siger: 7. november 2012

      Altså! Det er jo den måde salgssider er bygget op på, hvad havde du forventet?

      Jeg har også brugt firmaet, og har ikke fundet nogle problemer i forståelsen af betingelserne. Hvis man ikke kan læse og forstå en dansk tekst, må man få den “oversat” eller lade være med at acceptere noget man ikke er sikker på hvad er!

      Jeg har fået en æske byttet, selvom jeg havde åbnet den. Det var ikke et problem, bare forseglingen på cigaretterne ikke var brudt.

      Når man åbner den æsken de bliver sendt i, kan man med det samme se hvad det er, hvorfor så åbne den sorte æske, hvis man vil returnere den!!

      Under nethandel er man nødt til at tænke selv, eller sende en mail til firmaet med de spørgsmål man måtte have.

      • Karsten siger: 7. november 2012

        Hej Inger,
        Mange tak for din kommentar. Nu er der jo en grund til at så mange danskere har klaget over firmaet, og det har fået så hård en medfart i medierne. Det er godt at du har taget dig den fornødne tid til at læse alle betingelser igennem, og derfor vidste hvad du gik ind til.

        Der er også en grund til at jeg laver denne analyse af siden, og det er netop fordi at den er så godt struktureret – det ser vi ikke særligt tit – og jeg arbejder med “salgssider” hver eneste dag. Jeg vil dog meget gerne have en masse gode links fra dig, hvis du mener at de ting som beskrives i denne artikel er meget almindeligt på de salgssider du besøger.

        Du går ud fra i din besvarelse – at alle beslutninger bliver taget på et sagligt, logisk grundlag – og det kan godt være at netop denne beslutning fra din side var truffet sådan, men nu er vi jo strikket sammen som mennesker til kun at TRO at vi benytter saglige, logiske argumenter for vores beslutninger – mens stort set alle forskningsresultater i denne kategori siger det stik modsatte.

        Du kan godt have taget en logisk, velorienteret beslutning, men den menneskelige natur, og selv statistikken taler imod at dette over en bred kam – så der er ingen grund til at gå i kødet på Verner – men derimod burde du bare glæde dig over at du ikke blev skuffet.

        Endnu en gang, tak for kommentaren, og glæd dig over at du er blandt de få der er tilfreds med firmaets produkt og oplevelsen omkring købet 🙂

        God kommunikation handler om at der skal opstå mindst mulige misforståelser fra afsender til modtager, og selvom vi fjerner alle utilfredse kunder i denne ligning, så er der dog stadig store huller i kommunikationen og flowet, der leder til stærkt øget risiko for misforståelser – om det er med vilje, eller ikke er sådan set ligemeget – det burde ikke være sådan 🙂

        -Karsten

  3. Karsten siger: 18. oktober 2012

    Hej Verner,

    Det er brand ærgerligt – og jeg har også set de annoncer du snakker om – men det der var ekstra interessant i dette tilfælde var, at de på denne side faktisk skriver de ting de skal, men pakker det så snedigt ind, at der stadig er meget store chancer for at det bliver overset i processen.

    Jeg håber du er blandt dem, der har taget sagen videre til forbrugerombudsmanden – hvis ikke kan du læse mere om dine muligheder og hvad du skal gøre her:

    http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Ofte-stillede-spoergsmaal-om-markedsfoering/faq-abonnementer-og-proevepakker

    -Karsten

  4. […] Karsten skrev i sit indlæg omkring Winnersmoke, så kan emblemer være tryghedsskabende elementer, der er med til at overbevise os om, at […]

  5. […] flere stillede spørgsmålstegn ved, hvorfor så mange hoppede på virksomhedens “tilbud”. Det blev besvaret med 26 grunde og persuasion-elementer på deres […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team