20 fejl du ikke må begå på dit website

(10) Kommentarer17. april 2012 under Allgemein, Konverteringsoptimering

20 fejl du ikke må begå på dit website
4.92(98.33%) 12 votes


Nogen gange kan man være så begejstret over designet på sit website, at man helt glemmer, at besøgende rent faktisk skal have noget ud af sitet. De skal ankomme på dit site, bruge tid på sitet, og de skal foretage den handling, du gerne vil have dem til. Og så skal de gerne blive tilbagevendende kunder.  Når det så er sagt, er der rigtig mange, der begår fejl i dette forløb. Jeg har her samlet de 20 mest almindelig fejl, du for alt i verden skal forsøge at undgå på dit website.

1. Manglende kontaktoplysninger

Mangel på kontakt til afsender af et website er et absolut no-go og indikerer, at der er noget mystisk eller lurent ved virksomheden. Og sådan nogle lumre virksomheder vil man ikke handle med.

2. En kontaktform som den eneste form for kontakt

En kontaktform som eneste form for kontakt, hvor folk ikke kan se en e-mail adresse eller navnet på, hvem der kontaktes, er et turn-off. Når dette er tilfældet, vil besøgende få et indtryk af, at du egentlig ikke er interesseret i dialog, og derfor ikke er synderligt interesseret i at sælge. Dermed ikke sagt at en kontakt form ikke kan være brugbar. Det kunne f.eks. være, hvis du søger efter oplysninger fra dine besøgende om, hvordan du kan forbedre websitet. Men hvad hvis en besøgende har brug for hjælp? De søger efter dialog pronto og ikke en form, man skal udfylde i håb om, at du vender tilbage i løbet af et par dage – men måske slet ikke.

3. Manglende information om medarbejdere

Du bør altid have klare kontaktoplysninger og ansigter på, hvem virksomheden består af (billeder og beskrivelser). Jo mere vedkommende, attraktiv og gennemsigtig din virksomhed fremstår, jo mere troværdigt virker det, og det motiverer besøgende til at kommunikere med dig.

4. Pop-up annoncer eller sider

Pop-ups er irriterende. Men det kan gøres galant, så det rent faktisk motiverer besøgende. Lad ikke en pop-up fylde en hel side, hvor den besøgende er frosset og intet kan gøre uden enten at reagere eller lukke pop-up siden. Men derfor kan du stadig godt have en pop-up. Prøv at finde inspiration hos eksempelvis Kissmetrics hvis du elsker pop-ups og synes pop-up, er det fedeste siden toast med smeltet smør. 

5. Musik (eller lyd) der starter, uden at man trykker på play

Det er meget irriterende at surfe og lande på en side, hvor det pludseligt blæser ud med musik. Især hvis man nyder stilheden. Og yderst pinligt hvis det er gjort i et forum, hvor det ikke lige er hensigtsmæssigt. Såsom i et åbent kontormiljø. Hvis du har sådan en funktion på dit site, bør du overveje at fjerne den. Idet den spontane reaktion fra besøgende er at forlade siden. Med det samme.

6. Animationer eller grafik der distraherer

Animationer, bling bling, ting der kører frem og tilbage, skrigende pang farver, titler i kæmpe rødt der ikke stemmer overens med resten af grafikken på sitet, videoer, annoncer der flasher eller andre interaktive elementer på dit website, distraherer øjet og fjerner fokus fra det oprindelige formål med besøget – eller det, du gerne vil have, dine besøgede skal foretage af handlinger.

7. Sider der tager forevigt at loade

Nogle sider tager forevigt at loade. Såsom flash eller slideshows. Afhængig af dine besøgendes web forbindelse samt, hvor kraftig den laptop er, de sidder med, kan det tage en evighed. Tænk på at besøgende ofte leder efter noget helt specifikt, når de ankommer på dit website. Hvis de skal vente 10+ sekunder, før de kan komme videre, kan det godt ende i frustration. Og tabet af en konvertering, fordi de vælger at forlade dit site. Derudover bør du også have in mente, at søgemaskiner ikke kan læse flash.

8. Billeder der ikke har noget at gøre med din virksomhed

Med mindre det fremgår tydeligt, at det er demonstration af det produkt, du sælger, så sørg for at de billeder af mennesker, du har, som beskriver din virksomhed, vitterligt er ansatte. Hvis du ikke har pæne billeder af ansatte så tag billeder af det produkt, du sælger. Billeder hjælper til at beskrive, hvilken virksomhed du repræsenterer, men et happy-go-lucky opstyltet snapshot af tilfældige fotomodeller, der sidder i et kontor og har hvide tænder og er retoucheret, siger ingenting om virksomheden.

9. Forstår man, hvad virksomheden laver på “Om os” siden?

Beskriver og forklarer “Om os” siden, hvad du laver i et forståeligt sprog? Pas på indforstået sprog, branche jargon, indskudte og lange snørklede sætninger. Beskriv kort og ligefremt hvad din virksomhed laver. Kør eventuelt en test hos venner, som ikke er i samme branche som dig. Hvis de får en god forståelse efter at have læst teksten, har du din ryg fri.

10. Tekster der er skrevet for SEOs skyld

Det var mest i starten af 00’erne, men nu og da kan man stadig støde på dem: Artikler som ikke giver mening, men bare indeholder en masse dårlig tekst med søgeord. Disse artikler er beregnet for Googles indeksering og ikke for mennesker. Googles algoritmer er i løbet af de sidste 10 år blevet langt mere fintfølende til at finde sider, der er relevante, men det er der nogle virksomheder, som ikke er klar over. Under alle omstændigheder bør du altid skrive til mennesker.

11. Indholdet på landing pages stemmer ikke overens med links

Kender du det, når du googler efter information om et specifikt produkt, og når du trykker på linket, har landing pagen intet med linket at gøre? Det er frustrerende og gør at den call-to-action, du forsøger at lave med din landing page, går tabt. Sørg for at der er overensstemmelse mellem, hvad du lover i linket, og hvad folk lander på.

12.  Hvor er din blog?

Besøgende vil gerne vide noget om dig, og hvad du har at byde på. Det kan en blog hjælpe dig med at formidle. Idag researcher og googler folk, når de er interesseret i at vide mere om et produkt, før de tager skridtet til at købe eller kontakte en salgsperson. Og her er kontaktoplysninger eller en “om os” side ikke tilstrækkelig. Når du jævnligt skriver artikler til din blog, vil folk få et meget bedre indtryk af, hvem du er, hvordan du arbejder, og hvad din virksomhed har at byde på. Derudover vil en blog booste din SEO og skabe mere trafik. Du kan læse mere om, hvorfor du skal blogge, og hvordan du kommer igang her.

13. Ingen overensstemmelse mellem titel og indhold

Hvis du selv er glad for at skrive godt indhold og at læse andres artikler på sites og virksomhedblogs, så ved du, hvor frustrerende det er, når en titel siger én ting, men indhold siger noget andet. Det er misvisende, og dine forventninger bliver ikke mødt. Du ved også hvor vigtigt, det er med en rigtig god titel. Gode titler motiverer folk til at klikke i søgemaskiner og læse artiklen. Titel og indhold, der ikke stemmer overens, kan medføre, at din autoritet lider et knæk, og du vil miste konvertering og chancen for, at folk overhovedet vil besøge dit website en anden gang.

14. Dine interne links er ikke brugervenlige

Interne links er der for at hjælpe besøgende til at opdage andre ting på dit website, opdage hvad du ellers har at byde på, men også at informere mere og dermed tilvejebringe mere værdi til dine besøgende. Derudover forbedrer interne links din ranking. Men gør det nu ordentligt! Interne links, der fører til irrelevante sider, eller at overdrive med interne links, frustrerer mere end hjælper.

15. Call-to-actions stemmer ikke overens med det tilbud, der gives

Der er ikke noget værre end call-to-actions, der lover rabat på et produkt. Men når man så kommer så langt til at have udfylde formen og få fingrene i produktet, skal man enten mindst bruge så og så mange penge for at kunne få lov til at bruge rabatten, ELLER der kommer en tårnhøj fragt oveni, som gør, at man faktisk kan få produktet billigere andre steder. Når jeg har haft disse oplevelser, finder jeg andre sites hvor call-to-actions stemmer overens med det tilbud, der gives. Vær påpasselig med dette, idet konsekvensen er, at det vil dræbe din konvertering.

16. For mange klik

En sand dræber er, hvis en besøgende leder efter noget specifikt, men skal klikke sig igennem et utal af undersider for at lande det rigtige sted. For mange klik hen til den egentlige destinationsside gør, at besøgende går død og forlader sitet. I samme boldgade ligger det, at hvis en bruger skal udfylde for mange oplysninger for at tilmelde sig et nyhedsbrev, vil vedkommende formentlig føle at det ikke er det værd. Og så forlader man sitet. Tænk også på udfyldelse af informationer samt antal af klik i din webshop. Hvor mange klik skal man igennem i købsprocessen, før man rent faktisk har købt produktet? Vi har skrevet et blogindlæg, der handler om optimering af købsprocessen i din webshop, hvor du kan få gode ideer til, hvordan du får den bedst fungerende webshop som muligt.

17. Mangel på social knapper

Du har formentligt rigtigt godt indhold på dit site. (Ellers bør du sørge for, at du har det).  Gå ud fra at det indhold, du har på dit site, er så værdifuldt, at dine besøgende selvfølgelig vil dele det. Og gør det nemt for dem at dele det! Sociale knapper motiverer deling og gør det let for besøgende. Det er efterhånden få, der ligefrem gider at copy paste en URL ind i en mail eller på en statusopdatering. Mange, der gerne vil dele, leder automatisk efter sociale knapper. Jeg selv undlader at dele, hvis der i det mindste ikke er en tweet- eller en Facebook-knap. Når du sørger for at have sociale knapper, gør du dit indhold mere synligt, hvilket betyder mere trafik til sitet, højere ranking på søgemaskiner og bedre mulighed for lead generering.

18. Sider der ikke er opdateret

Sider, der er for gamle, såsom konkurrencer som udløb for flere måneder siden, eller en “fremtidsside” som nu er en “fortidsside” såsom “OBS! I maj 2011 kan du ….” eller endnu værre: En lille fodnote, der fortæller, hvornår websitet sidst var opdateret…hvilket var mange måneder siden, indikerer, at du ikke anser dit website for at have værdi for dine besøgende – i hvertfald ikke værdi nok til at du gider gøre noget for det. Derudover kan det også signalere, at grunden til, at du ikke har opdateret, er simpelthen fordi, din virksomhed ikke længere eksisterer.

19. Hvor finder jeg…

Informationsarkitektur, der ikke giver mening, vil medføre lavere konvertering. Hvis dine besøgende ikke kan finde det, de leder efter, er det givet, at de vil forsøge at finde det hos din konkurrent. Så gå dit website igennem i sømmene for at se om dine sider og undersider er opstillet logisk. Vi har skrevet er indlæg om brugeroplevelse, der kan hjælpe dig igang, men du kan også læse mere om sammenhæng mellem salg og konvertering her.

20. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre

Hvis dine besøgende ikke ved, hvad de skal gøre på dit site, er du på en synkende skude. For hvis de ikke ved, hvad deres næste skridt er, forlader de dit website. Uden at konvertere. Forvent ikke at de kommer tilbage! Så tænk dig om: Når der er nogen, der kommer ind på dit website – ved de så, hvad de skal gøre? Måske bryder de sig ikke om grafik, farver, fotos eller lignende. Men det er noget, som man ærligt talt kan se sig udover, så længe man ved, hvad man skal på sitet, hvad formålet er, og hvad de skal gøre nu. For at sikre at du er sikker på, at dine besøgende ved, hvad de skal gøre, bør du inkludere call-to-actions på hver side på sitet. Det kunne være at tilmelde sig nyhedsbrevet, se en video, have en tekst med en value prop eller en anden form for handling, du gerne vil have dine besøgende skal foretage. Dette punkt er den absolut alvorligste og den største fejl af alle. Hvis du føler dig lidt fortabt i konverteringsoptimering, kan du læse mere om det her.

 

 

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

20 fejl du ikke må begå på dit website
4.92(98.33%) 12 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. Henrik siger: 17. april 2012

    20 rigtig gode, og meget relevante tips.

    I dag handler det i høj grad om troværdighed – og overstående tips er uden tvivl faktorer der tæller i kundens vurdering af virksomheden som man vil indgå handel med.

  2. Jakob Søderberg siger: 23. april 2012

    Specielt nr 3 er en turn-off hos mig (og åbenbart mange andre…) . Hvis ikke der er rigtige mennesker “i den anden ende” er der ingen troværdighed.

    Kanon oversigt.

  3. Jens Christensen siger: 25. april 2012

    God artikel. Specielt nr. 1 er en absolut nødvendighed og nr. 15 er bare altid irriterende.
    Synes dog at I også burde have med udarbejdelse af gode fejlmeddelelser og fejlsider/404-sider med f.x. at man kan komme videre og søge efter det man er på udkig efter – søgefunktion og sitemap. Prøv f.x. at udelade e-mail adresse når man kommenterer på denne artikel. (Indrømmet, det er også noget som jeg selv burde tage lære af.)

  4. Martine siger: 2. maj 2012

    Hej Henrik, Jakob og Jens. Tak skal I have for den gode feedback. Nogle gange skal der bare få simple ting til for at optimere et website betydeligt. Og også tak for det gode forslag Jens!

  5. www.anyhed.dk siger: 14. maj 2012

    20 fejl du ikke må begå på dit website…

    Nogen gange kan man være så begejstret over designet på sit website, at man helt glemmer, at besøgende rent faktisk skal have noget ud af sitet. De skal ankomme på dit site, bruge tid på sitet, og de skal foretage den handling, du gerne vil have dem ti…

  6. 10 tips til en bedre landing page siger: 23. maj 2012

    […] May af Martine Gjede – ingen kommentarer TweetFor et par uger siden bloggede jeg om 20 fejl du ikke må begå på dit website. Konsekvensen af, at man begår disse 20 fejl, er, at besøgende forlader sitet inden, de […]

  7. Thomas Ravn siger: 23. maj 2012

    God artikel, men jeg synes der mangler et punkt: Stave- og grammatikske fejl.
    Dårlig sprogbrug og stavefejl, nedsætter troværdigheden, især når der er tale om hjemmesider der skal virke oplysende.
    “lurent” findes ikke i danske ordbøger. Går ud fra at du mener “lorent”.
    “Men det kan gøres galant…”? galant = høfligt og opmærksomt. Mener du ikke elegant?
    “Sider der tager forevigt at loade” for evigt er i to ord.

    • Martine siger: 23. maj 2012

      Hej Thomas,
      tak for input. Det er en rigtig god pointe at inddrage stave-og grammatiske fejl. Tak også for dine rettelser af mine fejl. Ps: Der er kun et k i grammatiske fejl. 🙂

  8. […] du have flere tips til dit website? Så kan du læse om 20 fejl du ikke må begå på dit website lige her. Du kan også blive motiveret ved at se en video, vi har lavet om hvad der får besøgende […]

  9. Hvad er bounce rate? siger: 10. september 2012

    […] Læs også 20 fejl du ikke må begå på dit website. […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team