15 tips til bedre brugervenlighed i din webshop

(4) Kommentarer29. november 2011 under Allgemein

15 tips til bedre brugervenlighed i din webshop
5(100%) 3 votes


Sidst vores online business konsulent Jacob Elton var på messe, spurgte han forskellige deltagere, hvad der kunne få dem til at forlade en webshop. Her er deres svar.

Der kan være mange årsager til, at dine kunder vælger at forlade din webshop – bedst som de er i gang med at konvertere. Her kommer 15 tips til, hvordan du kan forhindre dem i netop dette.

1. Drop det overflødige rod

For et år siden var jeg ved at kaste op, hver gang der var nogen, der sagde, at design var overflødigt og bare var rodet. Jeg har aldrig været enig i at alle links skal være blå og understreget, eller at alle konventioner skal følges til punkt og prikke.

Det holder jeg i og for sig stadig ved, men jeg kan godt se idéen med konventioner, og at der ikke er nogen grund til at bryde dem, med mindre den flottere udgave er mere brugervenlig. Jeg er færdig med spændende flashbannere, der er en evighed om at loade og alternativ navigation. I hvert fald når det kommer til webshops. Hold det simpelt og overskueligt – og drop så det overflødige rod.

2. Søgefunktion

Enhver webshop bør have en synlig søgefunktion, til de brugere der foretrækker at søge produkterne frem. På trods af du måske selv føler at din IA (Informations Arkitektur) er simpel og logisk, så er det ikke sikkert, at dine besøgende oplever det samme. Derfor er det en god idé at have flere indgange til dine produkter og ikke mindst en søgefunktion.

3. Hav gode og klare Call-To-Actions

Teksten på dine knapper, konteksten de sidder i, farven, placering osv. Dine knapper er utrolig vigtige. Specielt teksten, der skal være sigende og indbydende.

4. Gør indkøbskurven synlig overalt på dit site

Giv brugeren et synligt overblik over sin kurv overalt på dit site og i din webshop. Normen er at have den siddende over folden i højre hjørne. Vis gerne antal varer, indholdet og/eller totalprisen. Jo større overblik, jo bedre, selvom jeg godt er klar over, at det kan give nogle design problemer. Om ikke andet er det en ting at tænke over, næste gang webshoppen skal redesignes.

5. Billeder af produkterne i kurven

Ved at inkludere thumbnails af produkterne i kurven, gør du produkterne mere håndgribelige, hvilket nedsætter risikoen for, at brugeren forlader købsprocessen. Sørg for at man kan klikke på billedet, så det bliver større. Hav også gerne billeder af interessante detaljer eller fra forskellige vinkler afhængig af dit produkt.

6. Gør det let at tilføje og fjerne produkter i kurven

Gør det let og ukompliceret at tilføje og fjerne ting fra listen af produkter. Selvom du måske føler, at du taber noget på, at folk fjerner et enkelt produkt fra deres køb, så er det langt bedre end, at de dropper hele købet, fordi kurvens indhold ikke stemmer overens med det, kunden ønsker at købe.

7. Bed ikke om for meget information

Det ligger lige for at indsamle information om dine brugere, nu hvor de alligevel er der, og gennemfører et køb. Du skal dog være opmærksom på kun at spørge om det, du har tænkt dig at bruge til noget, og lad nu være med at bede om information, som du kan indsamle på dit site ved f.eks. Google Analytics.

8. Lad brugeren købe uden at registrere sig

Nogle brugere foretrækker at komme igennem købsflowet hurtigt, uden at skulle indtaste alle deres oplysninger, vente på en bekræftende e-mail og vælge et kodeord. Selvom det muligvis er lettere for dem næste gang at registrere sig med et bruger-login, så giv dem muligheden for at gennemføre købet uden. Hvis du lever op til deres forventninger, registrerer de sig måske næste gang.

9. Fortæl brugeren hvor langt de er i købsprocessen

Gør det mere overskueligt for brugerne ved at vise dem, hvor langt de er i købsprocessen. På den måde behøver de ikke spekulere på, om der er 2 eller 7 trin tilbage, før de endelig har gennemført købet. Det er dog også vigtigt at overholde det. Har en bruger kæmpet sig igennem 12 trin, og der viser sig lige at være 3 trin mere med ekstra oplysninger, mister du med stor sandsynlighed kunden, på trods af den energi der allerede er lagt i det.

Efterfølgende kan du passende overveje om der virkelig er behov for 12 trin i din købsprocess. Er der noget du kan skære fra?

10. Vis relaterede produkter

Det er en ting Amazon i lang tid er blevet rost for at gøre rigtig godt – og med god grund. Så længe du ikke presser kunderne til at købe mere, men blot henviser til relaterede produkter eller produkter som andre brugere har købt i forbindelse med produktet i deres kurv, så foregår det mere subtilt og mindre insisterende.

11. Få brugeren til at føle sig tryg

Det er stadig vigtigt, at folk føler sig trygge, når de skal opgive deres kreditkortoplysninger. Du skal fremstå som troværdig og pålidelig. Dette kan du gøre ved f.eks. at have e-mærket.

12. Undgå skjulte udgifter

Vær åben omkring dine tillægsudgifter såsom fragt og skatter. Det er generelt dårlig kutyme ikke at have indregnet moms i alle priser i en dansk B2C webshop. Det er også en dårlig idé først at tillægge udgifter til porto, når brugeren har indtastet alle oplysninger. Gør totalprisen tydelig fra begyndelsen.

13. Bekræftelse

Inden en bruger gennemfører et køb, så vis en bekræftelse, som skal godkendes. Når den er godkendt bør du sende en kvittering, enten som printbar side eller over mail – helst begge dele. På den måde giver du køberen et overblik over købet og overførslen.

14. Analysér

Google Analytics er et godt eksempel på et værktøj, der kan hjælpe dig med at identificere, hvor kunderne vælger at forlade dit site. Hvis der viser sig et mønster, er det et godt tidspunkt at se nærmere på det.

15. TEST Test test test test ….

Det er generelt utrolig vigtigt at teste om det virker. Tænke-højt tests er en god metode, hvor du kan identificere problemer i dit check-out flow som du selv har stirret dig blind på. Steve Krug har lavet en let og overkommelig video til at komme i gang. Den er lidt lang, men se den når du har tid. Eller læs hans bøger. Især “Don’t make me think” er et must read.

Hvad kan få dig til at forlade en webshop – på trods af du har kurven fuld?

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

15 tips til bedre brugervenlighed i din webshop
5(100%) 3 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. […] En god oplevelse er i mange tilfælde i problemfri oplevelse. Sørg for at dine besøgende ikke skal gætte sig til, hvor dine produkter befinder sig, eller hvordan de skriver sig op til dit nyhedsbrev. Vi har lavet en video, hvor vi spørger en række brugere, hvad der kan få dem til at forlade en webshop, og giver 15 tips til, hvordan du optimerer brugervenligheden i din webshop. […]

  2. […] klik skal man igennem i købsprocessen, før man rent faktisk har købt produktet? Vi har skrevet et blogindlæg, der handler om optimering af købsprocessen i din webshop, hvor du kan få gode ideer til, hvordan du får den bedst fungerende webshop som […]

  3. […] begå på dit website lige her. Du kan også blive motiveret ved at se en video, vi har lavet om hvad der får besøgende til at forlade webshoppen i utide. Du kan også læse mere om hvordan du får dine besøgende til at foretage den rigtige […]

  4. 10 tips til en bedre landing page siger: 10. september 2012

    […] kan få flere tips ved at tage et kig på 15 tips til bedre brugervenlighed i din webshop, hvor du også kan se en video, vi har optaget, der handler om, hvad der kan få folk til at […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team