14 trin til at skabe personaer

Glad kunde

(16) Kommentarer26. marts 2012 under Convert, Målgrupper

14 trin til at skabe personaer
3.62(72.31%) 13 votes


For bedre at kunne målrette dine besøgende, dine kunder og dine potentielle kunder, er det en god ide, at du udarbejder personaer. Det er en ting, jeg har (og har haft) lyst til at pointere i stort set alle mine blogindlæg, så nu kommer der et indlæg, som er målrettet dette emne – skabelsen af personaer.

Vær opmærksom på, at dette kun er en guide til at komme i gang med dine personaer. Det er en disciplin, der kan arbejdes og justeres på hele tiden. Jeg vil også anbefale, at du løbende opdaterer dine personaer, så de hele tiden lever op til din målgruppe. Tag gerne udgangspunkt i din målgruppeanalyse, hvis du har en, og se dine personaer som repræsentative personligheder af din målgruppe.

Jeg foreslår, at du lægger ud med minimum 3 forskellige personaer, afhængigt af hvor bred og dyb din produktlinie er. Igennem blogindlægget vil jeg bruge online salg af garn som eksempel (og dertil skal det siges, at jeg intet ved om garn). Du behøver ikke nødvendigvis at læse disse for at forstå indlægget.

1. Demografi

Demografi er det letteste sted at starte, fordi du ikke behøver at tillægge dine personaer direkte personlighed endnu. Gør dig tanker om, hvor din målgruppe bor, deres alder, indkomst, udannelse, køn osv. Tag gerne udgangspunkt i nuværende kunders demografi. På den måde begynder du langsomt at tegne et billede af personer, i stedet for en grå masse af mennesker. Vælg minimum tre typer ud, så din målgruppe er repræsenteret.

Eksempel:

  • Persona 1: 69-årig kvindelig folkepensionist fra Ballerup – tilflyttet fra Norge. Hun bor i et rækkehus med sin mand og kat. Tidligere rengøringsdame i Københavns lufthavn.
  • Persona 2: 38-årig kvindelig sygeplejeske. Bor på villavej i Svendborg, tilflyttet fra Viborg.
  • Persona 3: 23-årig mandlig modeblogger fra Vesterbro. Læser design på Magretheskolen.

2. Navngiv dine personaer

Så snart du har alder og køn på plads, er du klar til at give dine personaer et navn. Vælg gerne et typisk navn, du associerer med aldersgruppen, placeringen osv.

Eksempel:

  • Persona 1: Grethe
  • Persona 2. Johanne
  • Persona 3: Mads

3. Brugssituation

Allerede nu, er det svært ikke at tænke brugssituationen ind i dine personaer. Hvornår bruger de dit produkt? Tænk på stemningen og følelsen i situationen.

Eksempel:

  • Grethe bruger strikningen til at holde sine hænder beskæftiget om aftenen foran fjernsynet, nu hvor hun er stoppet med at ryge.
  • Johanne har strikkeklub med nogle gamle veninder fra sygeplejestudiet. Det er en god måde at holde kontakten, selvom der ofte bliver sludret mere, end der bliver strikket.
  • Mads strikker for at bringe et godt, gammelt håndværk ind i hans smarte tilværelse, og fordi det får ham til at skille sig ud fra mængden i hans design.

4. Livsstil

Med demografien i baghovedet, hvilken livsstil har dine enkelte personaer så? Hvilke venner og værdier har de? Tænk over hvad de bruger pengene på. Hvilken bil de kører i, hvilket signal de ønsker at sende med det tøj, de går i, hvad har de råd til at gå i? Tager de ud og spiser, når de skal forkæle sig selv – og i så fald hvor?

5. Interesser

Menneskeliggør din persona ved at give ham/hende nogle fritidsinteresser. Din persona må interessere sig for noget af det, dit produkt signalerer eller det behov, det opfylder, ellers er der ingen grund til at købe det. Sæt ord på, hvilke interesser din persona har – dem der relaterer til dit produkt eller service, men også dem, der ikke gør, for han eller hun har uden tvivl også andre interesser.

6. Tidligere adfærd

Overvej, hvordan din personas adfærd har været tidligere. Hvad bruger de penge på? Tænk på, hvordan dette relaterer sig til din virksomhed.

Hvordan finder de dit website, hvornår plejer de at købe, og hvor falder de måske fra? Plejer de at købe, når dit produkt er på tilbud? Er de tilmeldt dit nyhedsbrev, eller holder de selv øje med om, der sker noget nyt på dit site? Er de engageret med dig på sociale medier?

Tænk også på, hvordan de navigerer rundt på dit website. Hvad er interessant for dem? Strikkemønstre eller garntyper? Kvalitet og oprindelse eller pris?

Det er en god idé at kigge på din data fra Google Analytics for at gøre det lettere at kortlægge din personas online adfærd.

7. Personlige behov

Når en besøgende konverterer, og bliver kunde på dit website, er det oftest fordi, de får opfyldt et behov ved at købe dit produkt eller hos dig. Relater dette behov til din persona. Hvilke behov opfylder dit produkt?

Eksempel:

  • Grethe var vant til at købe garn i Garnnøglen i Ballerup centeret, men kan ikke længere bære det frem og tilbage. I stedet bestiller hun nu online, fordi hun ved, det bliver leveret med posten dagen derpå.
  • Johanne går meget op i bæredygtighed og kvalitet. Hun køber altid garn på garn.dk, fordi hun ved at fårene har haft det godt, og bomulden er økologisk.
  • Mads er prisbevidst og vil gerne have god kvalitet til en ordentlig pris. Samtidig har garn.dk nogle helt specielle farver, han ikke gider lede efter andre steder.

I disse eksempler er det altså tilgængelighed, bæredygtighed, kvalitet og pris, der bliver opfyldt.

8. Følelsesmæssigt perspektiv

Overvej hvilke følelsesmæssige perspektiver der er vigtigte at tage hensyn til, hvis du ikke lever op til dine personaers behov. Tænk på dine personaers personlighed og tankemønster. Hvordan reagerer de, hvis du f.eks. ikke lever op til deres forventninger?

Eksempel:

  • Grethe bliver frustreret, hvis posten er forsinket. Hun har lovet sit barnebarn en smart hjemmestrikket cardigan inden lejrturen i næste uge, og modtager hun ikke sit garn til tiden, når hun ikke at strikke den færdig, og hun vil så nødigt skuffe.
  • Johanne bliver ked af det, hvis hun finder ud af, at dyrene har levet under dårlige vilkår, når nu hun var overbevist om, at det var ordnede forhold.
  • Mads bliver irriteret over ikke at kunne finde de farver, han er vant til, eller hvis prisen er blevet sat betydeligt i vejret. Dog er det ikke den store barriere for ham at finde et andet sted, hvilket samtidig gør ham ligeglad.

9. Personer med indflydelse på deres valg

Alle mennesker er som regel påvirket af andre mennesker på den ene eller anden måde. Hvem har indflydelse på dine personaers købsmønstre?

Eksempel:

  • Når Grethe skal købe garn, tænker hun tit på, hvem hun strikker til. Hendes barnebarn har specifikt bedt om en cardigan, der ikke kradser. Derfor køber hun denne gang en blød garntype, og samtidig køber hun noget, hun ved ikke krymper så let, da hun ved, at hendes svigerdatter kan finde på at vaske på 60 grader. Derudover holder hendes mand, Poul, skarpt øje med økonomien, så hun går også efter en nogenlunde fornuftig pris.
  • Johanne bliver oftes inspireret af sine veninder i strikkeklubben. Her deler de mønstrer og erfaringer. Hun vil gerne fremstå omsorgsfuld overfor de andre. Hun ved ikke selv ret meget om, hvilke garntyper, der fungerer bedst til hvad, så hun spørger tit de andre om råd.
  • Mads bliver påvirket af både klassekammerater og blogmiljøet. For ham er det en fin balance mellem at være med på moden og nyskabende. Han følger med på andre blogs og bliver særligt inspireret af strik fra Italien og en modeblogger i New York.

10. Interesse i din og dine konkurrenters virksomhed

Hvorfor vælger dine personaer netop at købe hos dig? Hvordan skiller du dig ud fra konkurrenterne? Hvad er dit USP? Hvor stor er barrieren i at skifte til konkurrenten?

11. Information

Afhængig af hvor stor risiko der er i et køb dit produkt, vil dine kunder sandsynligvis søge information om det inden et køb. Hvor søger dine personaer information? Hvilken information søger de? Hvor er de, når de søger denne information?

Eksempel:

  • Grethe forhører sig gerne i en butik, inden hun køber en ny type garn på nettet. Her føler hun, at hun taler med fagfolk, der har forstand på det, de taler om.
  • Johanne leder efter nye mønstrer på Google og i dameblade. De har ofte også gode råd om garntyper. Desuden  modtager hun flere nyhedsbreve om garn, og hun er ekstra opmærksom på nyheder, der omhandler får og bomuldsbønders vilkår.
  • Mads søger råd, vejledning og inspiration online. På garn.dk kigger han efter kommende typer garn, men han undersøger også gerne konkurrentens site, hvis de er hurtigere til at få en ny slags garn hjem til Danmark. Han følger også gerne garn producenter på sociale medier, hvis de skriver deres nyheder ud her. 

12. Giv din persona et twist

Der er ingen mennesker, der passer perfekt ned i en kasse. Hvis du gør din persona for stereotyp, kommer han eller hun til at virke umenneskelig. Derfor er det vigtigt, at du giver dine personaer et mindeværdigt twist. En uventet egenskab, karaktertræk eller interesse.

Eksempel:

  • Grethe er utrolig aktiv på Twitter. Her optræder hun som Tvitter Bestemor og twitter om hendes dagligdag og strikketøj. Hun har fået utrolig meget opmærksomhed på mediet, hvilket virker meget motiverende til at vende tilbage.
  • Johanne, hendes kæreste og deres børn går til paintball en gang om ugen, for at have en grund til at komme ud og røre sig. Her spiller de mod Johannes brødre og deres børn.
  • Mads er vild med at sætte gamle biler i stand. I værkstedet sveder han, får snavsede hænder og taler et sprog, der ellers ikke er velanset blandt hans designerveninder.

13. Sæt billeder på

Nu, hvor du efterhånden har et godt indtryk af dine personaer, er det vigtigt at få sat billeder på. Hvordan ser Grethe ud? Hvad med Johanne og Mads? Find billeder, der ligner dine personaer, så bliver de mere virkelige og lettere at huske.

14. Beskriv dine personaer og udarbejd brugerscenarier

Når du har gennemgået alle de foregående trin, er du klar til at skrive en sammenhængende tekst om dine personaer. Du kan også stille det op i punktform.

Grethe

Grethe på 69 fra Ballerup, bor sammen med sin mand, og deres kat i et rækkehus med have og månedlig hjemmehjælper. Hun ser TV2 Charlie og besøger sin søster i Næstved, drikker hybenthe og sylter selv solbær, som hun henter i skoven på sin rosa cykel.

Grethe har store grå krøller og hjemmestrikket bolero, og går op i at twitte mindst en gang om dagen. Hun plejede at være rigtig dygtig til at strikke, og har taget det op igen nu, hvor hun er stoppet med at ryge.

Brugerscenarie

Grethe har købt garn i Garnnøglen i Ballerup-centeret i al den tid, hun kan huske. Hun ved lige, hvor hvad ligger, og hun ved lige hvilke typer, hun foretrækker. Det har dog været lidt svært at komme frem og tilbage med hendes indkøb, så den søde pige bag disken, viste hende en dag, hvordan hun kunne bestille garn over internettet og få det leveret lige til døren i stedet.

Johanne

38-årige Johanne bor i Svendborg på en villavej med sin mand og deres to børn. Hun arbejder som sygeplejeske på plejehjemmet i byen og står for hoveddelen af husstandens indkøb.
Johanne bruger weekender på at vinde over sine brødre til paintball. Johanne mødes med sine gamle studiekammerater i en strikkeklub, hvor hun dog mest kommer for at sludre fremfor at strikke.

Brugerscenarie

Johanne har set en smuk strikkjole i Alt for damerne, men kunne godt tænke sig, at den blev tilpasset hendes kropsform lidt mere, da hun ikke er ligeså slank som kvinden i bladet. Nu har hun dog forelsket sig i tanken om en strikkjole, så hun søger efter “XL strikkjoler” på Google, og ender på garn.dk, der har nogle opskrifter til store piger. Hun er bekymret for, at projektet er lidt for vildt til hendes kunnen, men garn.dk kommer med forslag til garntyper, der både er lette at sidde med, og nogle der er mere egnet til øvede. Johanne ser, at den samme type garn er på tilbud (dog i en anden farve), og slår med det samme til, og køber garn nok til kjolen. Inden hun gennemfører betalingen, ser hun at de også har 10% rabat på økologisk bomuld. Det snupper hun også et par nøgler med af. Man kan jo ikke have for meget bomuld.

Glad kunde

Mads

Mads er 23 år og modeblogger. Han har blogget om mode og trends siden han var 16, og føler sig derfor godt etableret som modediktator. Han følger en masse andre blogs, men er særligt fascineret af en blog fra New York og Italien. Han studerer på en designskole, og drømmer om at åbne sit eget modehus en dag. Strik er hans store talent, og han er dygtig til at indarbejde det i alle hans designs. Derudover roder han med gamle biler og kan godt lide at blive godt snavset, når han er i værkstedet.

Brugerscenarie

Mads har hørt om en særlig slags uld, der normalt kun fås i Nepal. Dog rygtes det på skolen, at garn.dk har importeret et begrænset antal nøgler som prøve. Mads skynder sig ind og køber alt, de har i en skarp tyrkis farve, og håber på, at ingen i hans nærhed har nået at købe noget af den. Han ved, at det kommer til at gøre ondt økonomisk i denne måned, men hans kommende blogindlæg om det outfit, han har tænkt sig at kreere med denne uld, skal nok trække trafik nok til bloggen, så han kan tjene det ind igen på annoncer.

Mads sørger desuden for at følge Garnnøglen på Facebook for ikke at gå glip af samme mulighed en anden gang.

God fornøjelse med dine personaer. Husk at opdatere dem, når du får nye produktlinier, ændrer dine strategier eller forsøger at ramme en ny målgruppe. På den måde kan du lettere sikre dig at dine kunder er glade og vender tilbage, og samtidig får du en bedre forsåelse af, hvorfor dine kunder er utilfredse når det sker.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

14 trin til at skabe personaer
3.62(72.31%) 13 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. […] er. Det er svært at målrette noget, hvis du ikke ved, hvem det er til. I sidste uge havde vi et indlæg om personaer, som er et godt værktøj, hvis du vil gøre din målgruppe mere virkelig og […]

  2. […] deres forventninger? Stil dig selv disse spørgsmål, og skriv gerne svarene ned. Du kan eventuelt udvikle personaer, så de bliver mere virkelige. Bare det, at få sat ord på, kan være en kæmpe […]

  3. Tobias siger: 25. juli 2012

    Cool tjekliste. Nyttig og brugbar.

  4. Denice siger: 30. juli 2012

    Hej Tobias.
    Jeg er glad for du synes om indlægget 🙂

  5. […] Ved at benytte dig af personaer, får du et bedre indblik i, hvem din målgruppe er, og hvordan du skal målrette din markedsføring. Det gør det lettere at skabe et univers, der passer til dine besøgende, så de bliver mere motiveret til at blive kunder. I næste uge vil vi gå dybere ind i dette emne. […]

  6. […] Du kan analysere, hvilket indhold der virker ud fra, hvor dine leads klikker, og hvilket indhold de interagerer med og reagerer på. Lav flows baseret på den måde den enkelte ønsker at interagere, og kommunikér derefter. (Når jeg siger den enkelte må det meget gerne være baseret på personaer). […]

  7. […] kan du finde ud af ved eksempelvis at gøre brug af personaer, der hjælper med at menneskeliggøre dine kunder, og dermed gør dem lettere at forholde og […]

  8. Kristian siger: 13. november 2012

    Tak for en god liste 🙂

  9. […] konteksten med i overvejelserne. Der er stor forskel på, om personen befinder sig i et købsflow eller vil tilmelde sig dit […]

  10. […] med alt andet er det vigtigt, at du har styr på din målgruppe. Lav eventuelt personaer, der gør det lettere at overskue, hvem du henvender dit indhold […]

  11. […] Til at hjælpe dig med at få kendskab til dit kundesegment kan du benytte dig af skræddersyede personaer. Ved at sammenholde dine personaer med de forskellige berøringspunkter, dine kunder har med din […]

  12. […] Content marketing bliver virksomheden ”længst levende” kampagne, målrettet dine (potentielle) kunder. Hvem er det du gerne vil ramme, og her tænkes der ikke på demografiske faktorer. Sådan tænkte man målgrupper tidligere, men spillereglerne har ændret sig. Dine produkter henvender sig til MENNESKER, ligeledes skal din content marketing. Sæt ansigter og ord på, hvem disse mennesker er. Seriøs content marketing kræver seriøse PERSONAER. […]

  13. Erik Back siger: 29. maj 2014

    Godt indlæg Denice, jeg har lagt et link til den på min Facebookside 🙂

    • Denice Brun siger: 4. juni 2014

      Hej Erik.

      Tak for det – jeg så også godt din artikel, der rigtig fint forklarer fordelene ved personaer.

  14. […] atcore har jeg fundet en guide i 14 trin der hjælper dig med at lave en persona. Hvis du vil vide mere om arketyper, motivation og adfærd […]

  15. John Petersen siger: 13. september 2015

    Det er en rigtig god side og gode artikler. Tak for det. De er en fin måde at forklare det med personaer.

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team