10 trin til at skabe din egen Facebook fanside

(16) Kommentarer20. oktober 2011 under Facebook, Sociale medier

10 trin til at skabe din egen Facebook fanside
4.6(92%) 15 votes


Vil du gerne være til stede på Facebook med din virksomhed, dit produkt, service eller lignende, men ved ikke, hvor du skal starte? Her er en hurtig guide til, hvordan du kommer i gang med at lave din egen Facebook fanside. Det er faktisk ganske let ved at gå ind på www.facebook.com/pages/create.php og følge anvisningerne. Der er til gengæld et par ting, du skal tage stilling til først.

1. Opret en side

Har du en personlig Facebook profil kan du lave en fanside på www.facebook.com/pages/create.php. Det er kun, hvis du ikke har en personlig profil, at Facebook tillader, at du laver en forretningsprofil. For dem, der ikke har en personlig profil, er der to fordele ved at have en forretningsprofil.

  • Deling. Du kan dele denne profil med flere kolleger, også selvom de ikke har en personlig profil
  • Annoncering. Du kan administrere din annoncering fra din forretningsprofil. Uden den, er der ingen måde, hvorpå du kan dele annonceringsprocessen eller få flere administratorer til at tjekke status, uden at give dem adgang til din personlige profil eller eksportere rapporten.

2. Vælg dit navn med omhu

Hvad er dit langsigtede formål med siden? Hav det for øje, når du vælger navnet til siden. Så snart du har mere end 100 fans, kan du ikke længere ændre navnet på din side.

3. Forbered dit indhold FØR du inviterer dine venner

Så snart du har valgt fansidens navn og kategori beder Facebook dig om at uploade et profilbillede og derefter at invitere dine venner. Spring dette trin over til at starte med, da du til enhver tid har mulighed for at invitere dine venner (Se trin 7).

4. Valg af de rette applikationer

Der er uendeligt mange (gratis) applikationer på Facebook, der er gode til at håndtere indholdet på din side for at gøre den mere dynamisk. Facebook har for nyligt fjernet deres “Application Directory”, til gengæld kan du søge efter applikationerne direkte i søgebaren i toppen og derefter filtrerer således det kun er applikationer du ser.

Du kan administrere installerede applikationer på rediger side ? applikationer.

Facebook applikationer

Her er et par af de mest brugbare applikationer til fansider for virksomheder:

  • Anmeldelser. Afhængigt af dit produkt eller service, kan det være en god idé at have muligheden for at modtage anmeldelser, specielt, hvis din fanside er ny, således at venner og loyale fans kan skabe troværdighed omkring siden. [OPDATERING marts 2012: Anmeldelser er nu en fast del af alle fansider i højre side af din Timeline]
  • RSS Graffiti. Denne applikation giver dig muligheden for at vise nyhedsstrømmen fra hvilket som helst website. Dette er super fint til at tilføje en virksomhedsblog, og du kan sætte den til at poste opdateringer på væggen, hver gang bloggen bliver opdateret.
  • YouTube Video Box. Der findes mange forskellige applikationer der giver dig mulighed for at holde styr på, hvordan dine YouTube videoer bliver vist på din fanside afhængigt af om du vil vise videoer fra en specifik kanal eller vælge enkelte videoer.

5. Velkomstside

En anden ting, der er værd at overveje inden du offentliggører din fanside eller begynder at invitere fans, er en velkomstside. Ligesom på dit website er det vigtigt at have en landing page, som er det første potentielle fans ser, inden de “synes godt om” fansiden. Ved at skabe og designe en landing page har du mulighed for at engagere nye besøgende med et Call-To-Action, der opfordrer dem til at “synes godt om” din side eller motiverer dem til at blive fans.

Du kan bestemme, hvilken side dine fans skal se først under “rediger side” ? Administrer tilladelser, hvor du kan bestemme et “standart faneblad”. [OPDATERING: På trods af at du fortsat kan lave custom tabs (eller faneblade), så er det ikke længere muligt at gøre disse til landing pages].

Facebook Standartside

6. Mål med Google Analytics

På trods af, at det er en smule besværligt at tilfølge Google Analytics, er det en mulighed, og det vil give dig værdifuld indsigt i, hvad der virker, og hvad der er spild af tid.

7. Gør dine kunder opmærksom på din fanside

Facebook inviter vennerFacebook giver dig to muligheder for at annoncere lanceringen af din nye fanside.

  • I første omgang kan du bruge “inviter venner” muligheden øverst i højre side.
  • En anden måde er ved at importere dine kontakter på forskellig vis ved at trykke på Rediger side ? Muligheder ? Giv dine fans besked.

Facebook fans besked
Det er dog vigtigt at notere at ingen af disse muligheder opretter en besked eller e-mail. Den mest effektive og direkte måde er ved at annoncere det til din database/kunder ved at tilføje et link til din side næste gang du sender dem en e-mail. En 3. mulighed er ved at annoncere din side via Facebook ads, men det er et helt kapitel i sig selv.

8. Brugerdefineret URL / brugernavn

Du kan definere din Facebook URL (f.eks. facebook.com/Atcore), hvilket gør det langt pænere når du skal dele din URL, ved at ind på Rediger profil ? Grundlæggende oplysninger ? Brugernavn. (Opdatering: Det er ikke længere nødvendigt at have mere end 25 fans for at få sin egen URL, og der er et direkte link til at definere dit brugernavn.)

9. Sociale plugins

Facebook sociale pluginsNu hvor din Facebook fanside er oppe, så vær sikker på du inkluderer sociale plugins eller de såkaldte “dele-knapper” til andre online kanaler, såsom på dit website, i dine e-mails og din blog. Vi har dem f.eks. siddende over og under dette indlæg  samt oppe under kontakt deroppe.

På den måde har dine brugere og kunder mulighed for at engagere sig med din fanside ved flere kontaktpunkter.

10. Overvågning

Husk at holde øje med Facebook indblik på månedlig basis for at følge med i, hvordan din side klarer sig ift. dine målsætninger og KPI’er. Samtidig kan du få værdifuld indsigt i, hvilket tidspunkt på af dagen / i løbet af ugen du får mest ud af at poste indhold og på den måde i længden finde ud af hvilket indhold der engagerer dine fans.

På Atcore gør vi meget ud af altid at optimere vores indhold. Derfor vil jeg meget gerne høre, hvis du har nogle kommentarer / tilføjelser / rettelser til indlægget.

God fornøjelse med din fanside 🙂

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

10 trin til at skabe din egen Facebook fanside
4.6(92%) 15 votes

Tags: , , , , ,

Kommentarer

  1. Hvad er Inbound Marketing? siger: 15. november 2011

    […] for at være til stede på sociale medier. Vi har lavet 10-trins guide til både Facebook og Google+ og der er også guides på vej til Twitter og LinkedIn. Hav styr på, hvilke platforme […]

  2. Do’s & Don’ts på Facebook siger: 3. februar 2012

    […] Videoen er henvendt til virksomheder med en tilstedeværelse på Facebook. Hvis I er flere om at administrere siden, kan den fungere som et start-værktøj til at skabe nogle retningslinier til, hvordan man opfører sig på Facebook i virksomhedens navn. Er I endnu ikke repræsenteret på Facebook? Her er 10 trin til at skabe din egen Facebook fanside. […]

  3. […] du slet ikke har en fanside endnu, har vi skrevet et indlæg om at oprette en fanside på Facebook, som er et godt sted at starte, og så derefter optimere til Timeline. Tweet 8438 […]

  4. […] 10 trin til at skabe din egen Facebook fanside Hvad det nye layout betyder for dig som virksomhed Facebooks konkurrenceregler Sådan får du opdateret din Facebook fanside til Timeline […]

  5. […] du er administrator af. Ved at de ligger i navigationen, har du let adgang til dem fra forsiden. Læs mere om hvordan du opretter en fanside for virksomheder eller hvordan du opdaterer din side til […]

  6. […] Gå ind på den side du ønsker at annoncere for. Tryk på “Opbyg målgruppe” under administratorpanelet, og vælg “Opret en annonce”. Du kan også følge dette link, og vælge hvilken side du vil annoncere for der. Har du endnu ikke en fanside? Så er her ti trin til at oprette den. […]

  7. Peter siger: 28. februar 2013

    Det er ikke nok kun at lave en Facebook side. Det gælder også om at markedsføre den.

    Se bare her hvor stor forskel der er på hvordan vinfirmaer klarer sig på Facebook. Som oftest pga. manglende markedsføring af deres Facebook side.

    http://www.konsulen.dk/de-20-storste-vinhandlere-pa-facebook-og-hvorfor-de-er-storst-infografik/

  8. Bente siger: 9. marts 2013

    Hvordan laver jeg link fra en hjemmeside til en facebookside, så man blot på hjemmesiden skal klikke på f’et?

  9. Maja siger: 11. juni 2013

    Hej!
    Jeg har gjort alt det ovenstående og prøvet at lave en side på FB. Det er dog ikke alle der kan se den hvis de søger på navnet selv om den er offentlig og åben? Nogen kan let finde den. hvad er der galt???

    Mvh
    Maja

  10. Peter Ø siger: 23. juni 2013

    Hej!
    Jeg har allerede en facebook fanside og skal til at oprette flere virksomheder. Hvordan laver jeg en ny facebook annoncekonto til disse, så de ikke bliver faktureret over den samme konto?

    Mvh

    Peter

  11. Kristian - PR-Gruppen siger: 12. november 2013

    Hej Peter,

    Du kan læse mere om annoncekonti på Facebook her: https://www.facebook.com/help/442224595808649
    De har en række sider der bør besvare dine spørgsmål.

    Igen god artikel fra dig Denice! En nem og god guide til at komme i gang med sin Facebook side, selvom det er klart, at den skal følges op af aktivitet og initiativer for at få nytte af den.

    • Denice siger: 12. november 2013

      Hej Kristian (og Peter).

      Facebook besvarer netop rigtig mange ting. Sociale medier bliver hele tiden opdateret – for det meste for det bedre for brugere og annoncører – knap så godt for holdbarheden af vores indlæg 😉

      Der er sket meget på to år, men følg med når vi udgiver gratis guides her http://atcore.dk/boger-guides/ – blandt andet om sociale medier 🙂

  12. Hej Denice Brun

    Fantastisk 10 trins guide. Lige hvad jeg skulle bruge, for at jeg selv kunne komme i gang.
    Thanks 🙂

  13. Anette siger: 20. april 2015

    Hvis man laver en forretningsprofil, koster det så noget at oprette en profil på facebook ?

62 sider Guide om at skabe værdi på Facebook

Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så der er gode muligheder, for at få din målgruppe i tale. Hent vores 62 sider guide om, hvordan Facebook Timeline kan skabe værdi for din virksomhed her.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team