10 trin til at optimere dit nyhedsbrev

nyhedsbrev

Ingen kommentarer18. juni 2014 under E-mail, Inbound Marketing

10 trin til at optimere dit nyhedsbrev
4.7(94%) 10 votes

Nyhedsbreve er en af de mest effektive salgskanaler for virksomheder inden for e-commerce. E-mails når hurtigt ud til mange, du har mulighed for at segmentere og målrette, det er relativt billigt og bedst af alt; det er målbart. Nyhedsbreve virker både til branding og til at forblive dig top-of-mind blandt dine eksisterende kunder.

De seneste år har vi været så opslugte af de sociale medier, at vi næsten har glemt en af de mest effektive kanaler, der findes inden for digital markedsføring – Nyhedsbrevet.

Den seneste tid har bl.a. Facebook dog skruet ned for reach uden sponsorering, hvilket vil sige, at du ikke kan være sikker på, at alle dine fans modtager dine opslag – modsat e-mails, hvor du kan måle på, hvem der modtager hvad, hvornår, samt hvem der “bouncer” eller aldrig åbner dine udsendelser.

Du kan altså med fordel begynde at flytte dine fans over i din e-mail-database, hvis du vil sikre dig, at du også i fremtiden har en næsten gratis kanal at komme i kontakt med dem gennem. Mere end nogensinde er det sandt, at din Facebookside ikke erstatter dit nyhedsbrev.

Det kan være, at du allerede nu udsender nyhedsbreve til potentielle og eksisterende kunder.  Dette indlæg giver dig 10 trin til at gøre det endnu bedre ved at optimere på det eksisterende nyhedsbrev. Hvis du vil vide, hvad der skal til for at komme i gang, kan du læse et tidligere indlæg.

Det er vigtigt at huske på, at selvom du ønsker at sælge noget i sidste ende, så har hvert trin i modtagerens interaktion med dit nyhedsbrev sit eget mål. Målet med emnelinjen er, at få folk til at åbne e-mailen. Overskriften for de enkelte historiers mål er, at få folk til at læse indholdet, indholdet skal få folk til at engagere sig, og CTA’et skal få folk til at klikke sig videre – over på dit website, hvor landingpagen skal få folk til at konvertere.

Modtagerens interaktion og eksponeringssekvens er anderledes end de trin, du skal igennem for at skabe den bedste oplevelse. Modtagernes brugerrejse ser således ud:

  • Emnelinjen

  • Overskrift

  • Eventuel introduktion

  • Det egentlige indhold

    • Overskrift

    • Brødtekst

    • Call-to-action

  • Eventuel outro / off-topic

Din proces for at skabe de mest effektive er de trin, vi gennemgår her.

Trin 1: Saml og prioritér historierne

Først og fremmest skal du have et overblik over, hvilke historier, du vil have med i nyhedsbrevet. Det kan være, du kun har en enkelt historie, det kan også være, du har 20 (eller noget derimellem). Bemærk dog, at vi anbefaler, at du begrænser mængden af indhold, da for mange valgmuligheder gør, at vi ikke vælger. Har du flere historier, bør du overveje at udsende oftere, med færre historier.

Find ud af, hvilken historie, der er den vigtigste, næstmest vigtig osv. Hvis dit nyhedsbrevstemplate kræver forskellig brødtekstlængde, er det vigtigt, at dette er dit første trin. Du skal nemlig præsentere den vigtigste historie først og så dernedefter – således at den mindst vigtige historie kommer sidst.

Trin 2: Skriv brødteksterne

Brødteksten er muligvis den mindst vigtige ting i dit nyhedsbrev, da folk ofte skimmer tekster – også i e-mails. Det vil sige, at folk sandsynligvis vil bruge mere tid på dine overskrifter og call-to-actions og kun engagerer sig i dine brødtekster, hvis overskriften og billedet vækker deres interesse. Her er brødteksten dog særdeles vigtig.

Dine brødtekster skal fortælle læseren, hvorfor det er interessant at læse videre, og hvilken værdi de får ved at klikke på dit call-to-action. Hvor overskriften fanger opmærksomheden, skal brødteksten overtale modtageren om, at det er lige noget for dem.

Trin 3: Skriv overskrifterne

Som nævnt er overskriften det, der skal fange den skimmende læsers opmærksomhed, når de åbner dit nyhedsbrev og overvejer, hvilke historier han eller hun skal engagere sig i – om nogle.

Gode overskrifter:

  • Formidler værdien af indholdet

  • Er skrevet aktivt

  • Henvender sig 1:1

Læs en uddybning af hvert punkt i vores dedikerede indlæg om overskrifter.

Trin 4: Formulér call-to-actions

Hver historie bør have et call-to-action (CTA). Altså et link eller en knap, der leder dem hen til din landingpage. Dit call-to-action er mest effektivt, hvis det fortæller, hvad folk får, på den anden side af deres klik. Som regel er de formuleres ved at bruge bydeform såsom “få”, “tilmeld”, “kom”, “læs”, “oplev”, “find” osv.

Vi har også et helt indlæg om call-to-actions, der hjælper dig med at få flere konverteringer.

Trin 5: Indsæt billeder

Billeder sikrer en højere click-through-rate (CTR) i dine nyhedsbreve. Et gammelt ordsprog siger, at et billede siger mere end 1000 ord, men det viser sig faktisk også, at det gør teksten mere troværdig.

Desværre er der også nogle faldgruber ved brug af billeder. Det kan få din bounce-rate til at stige, hvilket betyder, at e-mailen aldrig når modtageren. En anden ting, der er knap så godt med billeder, er, hvis du mangler metabeskrivelser, risikerer du, at modtageren får en masse bokse med ødelagte billeder.

Trin 6: Skriv en introduktion

En introduktion i dit nyhedsbrev kan være en rigtig god idé, hvis du udsender lange eller komplicerede nyhedsbreve. På den måde skaber du et overblik og kan fortælle, hvad folk kan forvente af nyhedsbrevet. Den mest effektive introduktion indeholder en opsummering i punktform.

Trin 7: Lav en skarp emnelinje

Emnelinjen er en af de vigtigste elementer i dit nyhedsbrev. Den skal skille sig ud fra mængden i en fyldt indbakke og lokke modtageren til at åbne. Udvælg derfor den mest attraktive historie i dit nyhedsbrev og fokusér på den i emnelinjen. Få hjælp til at formulere emnelinjen med dette indlæg.

Underemnelinje

Da der er stor forskel på, hvordan emnelinjer bliver vist i de forskellige e-mail-klienter, er det en god idé at lege med underoverskrifter i form af den allerførste tekst, der bliver præsenteret i nyhedsbrevet – før logoet.

Trin 8: Overvej at bruge et off-topic

Et off-topic er, som navnet antyder, et element, der ikke nødvendigvis er relateret til det, du arbejder med. I vores nyhedsbrev er det noget sjovt eller interessant, der ligger i bunden. På den måde ved vores modtagere, at selvom der ikke er noget af selve indholdet, der lige fanger deres interesse, så bliver de altid beriget med noget underholdende til sidst. På den måde motiverer vi også folk til at scrolle hele vejen ned til bunden, hvilket øger sandsynligheden for, at de falder over noget reelt indhold, der er relevant.

Trin 9: Korrektur

Korrekturlæsning af e-mail-udsendelser er utrolig vigtigt, da du ikke bare kan gå tilbage og slette eller rette i en udsendelse, der allerede ligger i modtagerens indbakke. Det kan være svært at spotte sine egne fejl, så få en anden til at læse indholdet igennem, så du undgår dumme slåfejl o.lign.

Trin 10: Genudsend til folk, der ikke åbnede

De fleste e-mail-værktøjer tilbyder i dag muligheden for at opsætte udsendelserne således, at du kan genudsende dit nyhedsbrev til de modtagere, der ikke åbnede det. På den måde kan du lege med emnelinjen – og da den forrige tydeligvis ikke virkede, kan det være, at du skal ændre lidt i budskabet.

Husk, at teste både emnelinjer, udsendelsestidpunkt, overskrifter osv. På den måde får du flere til at åbne og det vil blive mindre nødvendigt med genudsendelser.

Bonus: Følg med i andre gode nyhedsbreve

En god måde at få inspiration er at følge med i andres nyhedsbreve. Især virksomheder, der gør det godt. Vi vil naturligvis opfordre dig til at følge med i vores eget – du kan tilmelde dig her. Vi hjælper dig også gerne med at optimere dine e-mail-udsendelser – uanset om det er nyhedsbreve eller som del af din marketing automation. Ring til 6060 4444 eller skriv til hej@atcore.dk, og hør, hvordan vi kan hjælpe dig.

 

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

10 trin til at optimere dit nyhedsbrev
4.7(94%) 10 votes

Tags: , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team