10 trin til at oprette din første Facebook annonce

Lær at tale Facebook

(8) Kommentarer3. maj 2012 under Facebook, Sociale medier

Facebook annoncer kan være en god måde at skabe trafik til din fanside. I sidste uge fortalte vi nærmere om, hvordan du segmenterer dine annoncer i din første Facebook kampagne. I denne uge får du 10 trin til at oprette din første annonce.

1. Opret annonce

Gå ind på den side du ønsker at annoncere for. Tryk på “Opbyg målgruppe” under administratorpanelet, og vælg “Opret en annonce”. Du kan også følge dette link, og vælge hvilken side du vil annoncere for der. Har du endnu ikke en fanside? Så er her ti trin til at oprette den.

2. Vælg annoncetype

Du kan vælge forskellige former for annoncering. Du kan enten vælge sponsoreret historier eller Facebook-annoncer. I dette indlæg går vi videre med annoncer, og kommer senere med et indlæg om, hvilke overvejelser du skal gøre dig når du vælger det ene, fremfor det andet.

3. Vælg historietype

Her vælger du, om du vil annoncere for et opslag du har lavet på din fanside (f.eks. en statusopdatering, video, billede osv.), eller om du selv vil skrive teksten. Vi vælger en ny annoncebesked her.

4. Vælg destinationen

Under “Destinationsfane” skal du vælge, hvor folk skal ende. Kører du f.eks. med en konkurrence, skal du vælge at sende folk hen på den tab, hvor konkurrencen ligger. Du kan også vælge at sende dem til forsiden af din fanside eller til en ekstern URL (eksempelvis dit website).

5. Udform din annoncetekst

I forhåndsvisningen kan du se, hvordan din annonce kommer til at se ud. Hvis du har valgt at sende trafikken hen til din fanside, vil navnet på denne automatisk være overskriften. Du har 90 tegn til din brødtekst. Sørg for klart og præcist at forklare, hvad værdien af et klik er for den, der skal klikke. Specielt, hvis overskriften ikke er særlig sigende, kan teksten være altafgørende. Kører du en konkurrence er det vigtigt at nævne den i teksten. Det øger CTR og involveringen (f.eks. i form af “synes godt om” tilkendegivelser).

6. Målret din kampagne

Der er forskellige muligheder indenfor målretningen af din kampagne. Ude i højre side kan du løbende følge med i, hvor mange du når ud til med din annonce.

  • Du kan vælge at ramme bredt eller smalt baseret på sted. Hvis din virksomhed er placeret meget lokalt, kan du målrette dine annoncer helt ned til mindste detalje. Du rammer måske ikke så bredt, hvis du kun målretter mod folk fra Nørre Nebel, men der er ingen grund til at målrette bredere, hvis din målgruppe kun befinder sig her.
  • Jarl skrev i sidste uge om, hvordan du bliver mere specifik i din målretning ved at basere den på interesser, i stedet for brede kategorier.
  • Ved at vælge hvordan folk der bliver eksponeret overfor din annonce er forbundet med din side, kan du eksempelvis vælge, at det kun er folk, der er venner af dine eksisterende fans, der kan se annoncen.
  • Til sidst er der nogle avancerede indstillinger, der gør at du kan vælge om de skal være i et forhold, deres uddannelsesniveau osv.

7. Opret ny kampagne

Afhængigt af om du har Facebook på dansk eller engelsk, bliver du bedt om at vælge valuta og tidszone. Når du har udfyldt disse, kan du gå videre til at navngive din kampagne. Det er bedst at have enkelte kampagner baseret på enkelte mål, så du lettere kan måle på effekten.

8. Fastsæt dagligt budget

Vælg hvor meget du vil bruge om dagen. Dette er for dit budget ikke løber løbsk. Vælger du f.eks. et dagligt budget på max 100 kr. / dagen, er det ikke sikkert at du bruger alle 1000 kr., men skulle du nå dertil, stopper din annonce med at blive vist.

9. CPC eller CPM

Ved at vælge CPC (Cost Per Click) byder du en pris, som du betaler, hver gang nogen klikker på din annonce. Dvs. at du først skal betale, når nogen rent faktisk engagerer sig med din annonce.
Ved CPM (Cost Per Mille) betaler du pr. 1000 visninger af din annonce, uanset hvor meget folk klikker.
Overvej hvad formålet med din kampagne er. Hvis det er, at folk skal blive eksponeret for dit navn, så vælg CPM. Er det fordi, du ønsker, at de skal konvertere (og eksempelvis blive fan), så vælg CPC.

10. Optimér

I virkeligheden burde alle vores guides ende med en opfordring til løbende at optimere. Din kampagne kan altid blive bedre, så du får mere for dine penge og rammer de rigtige mennesker mere nøjagtigt. Hold øje med, hvad der virker og optimér så løbende dine annoncer derefter.

Der er mange andre annoncetyper, end den jeg har gennemgået i dette indlæg. Du kan også vælge at basere din annonce på en post du har lavet på din Timeline. Det vil altså sige et spørgsmål, en statusopdatering, et billede osv.

Om forfatteren

Denice Brun

Inbound Marketing Manager

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

10 trin til at oprette din første Facebook annonce 5.00/5(100.00%) 5 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. www.anyhed.dk siger: 16. maj 2012

    Opret din første Facebook annonce med disse 10 hurtige trin…

    Facebook annoncer kan være en god måde at skabe trafik til dit website. Læs på dette blogindlæg hvordan du meget nemt og hurtigt kan komme godt i gang….

  2. Anders siger: 12. juni 2012

    hej
    jeg vil spørge dig om en ting.
    Naar jeg gaar ind for at oprette en annonce for jeg ikke mulighed for at lave min egen tekst. Den starter med at jeg skal vælge: Vælg en Facebook-destination, eller indtast en URL:
    Derefter vælger jeg den fan side jeg vil reklamere for men paa intet tidspunkt for jeg mulighed for at lave en egen tekst?
    Saa hvordan kommer jeg til at lave egen tekst ?

    takker
    anders

  3. Denice siger: 13. juni 2012

    Hej Anders.
    Hvis du vælger at promovere din side (i stedet for et specifikt opslag) og “en ny annonce” (i stedet for historier om folks venner), burde du automatisk blive præsenteret for muligheden for at udforme din egen tekst. Som jeg skrev i indlægget, er overskriften automatisk din sides navn.
    Hvis du vælger at annoncere for en ekstern URL, kan du selv udforme hele din tekst.
    Hvor oplever du problemer? Hvilken annonce-type forsøger du at oprette?
    De bedste hilsner Denice

    • Anja Enggren siger: 13. marts 2013

      Hej Denise

      Jeg sidder med samme udfordring som Anders. Jeg har lavet flere annoncer uden problemer, når jeg skal linke til Facebook sider, men hvis jeg vil linke til ekstern URL, får jeg ikke mulighed for at redigere min annonce, sætte billede ind, ændre tekst osv. Hele redigeringsboksen kommer simpelthen aldrig frem.

      Mh Anja

      • Denice siger: 12. november 2013

        Hej Anja.

        Jeg beklager mit sene svar. Har du prøvet fra en anden browser? Det lyder lavpraktisk, men virker ofte :)

  4. [...] mulighed for at oprette en kampagne gennem tre lette trin. Måske har du allerede prøvet at lave en annonce på Facebook eller sammenfattet en kampagne. Hvis det er tilfældet, vil du kunne nikke genkendende til, hvordan [...]

  5. Mette Hagen siger: 13. november 2013

    Hej
    Hvordan laver jeg en annonce på tidslinien og ikke i højre side, hvor det i denne annonce er direkte muligt at trykke synes godt om min side samt have mit tidslinebillede og mit pasfoto med? På forhånd stor tak.

  6. Denice siger: 13. november 2013

    Hej Mette.

    Ved at gå hertil: http://www.facebook.com/ads/create/?fbid=100574496667250&ref=promoted_like burde du gerne få muligheden for at vælge News Feed og Right Column. De to kan du så vælge til og fra.

    Det KAN være, at Facebook ikke har rullet det ud på samtlige profiler endnu. I så fald kan det være, du skal have fat i f.eks. AdManager fra Komfo, eller et bureau som vores, der kan stå for annoncering for dig. En sidste mulighed er naturligvis at vente på, at det også bliver introduceret på din profil :)

    Jeg håber, det virker, og at du kan bruge mit svar. Held og lykke :)

KommentarerSkriv en kommentar

*

Du kan bruge disse HTML-tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

62 sider Guide om at skabe værdi på Facebook

Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så der er gode muligheder, for at få din målgruppe i tale. Hent vores 62 sider guide om, hvordan Facebook Timeline kan skabe værdi for din virksomhed her.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team

Atcores Nyhedsbrev

Styrk din digitale viden

  • Ugentlig opsamling af de bedste tips, blogindlæg, guides m.m.
  • Tips & Cases til bl.a. lead generering og højere konverteringsrate
  • Modtag nye e-bøger og Whitepapers
  • Vi sender nyhedsbrev ud én gang om ugen

 

Vi behandler din information fortroligt og sikkert! Vi sender dig ikke spam og videresælger ikke vores e-mail lister.