10 trin til at komme hurtigt og godt i gang med Twitter

(19) Kommentarer9. december 2011 under Sociale medier, Twitter

10 trin til at komme hurtigt og godt i gang med Twitter
3.2(64%) 5 votes


Overvejer du at komme på Twitter, men kan ikke helt overskue, hvordan og hvorledes du skal starte? Her er en lille guide, så du kan komme hurtigt og godt igang:

1. Indledende overvejelser

Det er altid en god idé at overveje, hvad man vil bruge mediet til, og om hvorvidt, der overhovedet er et marked for din virksomhed. Det er en fordel at have en eksistens – men hvis du ikke er villig til at deltage aktivt, så er der ikke nogen grund til at være der. Sociale medier er jo netop som navnet siger “sociale”. Derfor skal du overveje, om du vil investere den tid, det tager at etablere en god tilstedeværelse på mediet. Du kan læse mere om, hvorfor din virksomhed bør være på Twitter, her.

Overvej herefter om din deltagelse på Twitter skal figurere fra en personlig- eller en virksomhedskonto. Hvis man har en virksomhedskonto, er der flere fra samme virksomhed, der kan benytte den og derfor være med til at løfte opgaven. På den anden side kan det være forvirrende for dem, der følger dig, fordi de ikke ved, hvem de er i dialog med. Hvis du derimod vælger en personlig konto er der andre fordele og ulemper, du bør overveje.

I forretningsøjemed kan du benytte den personlige konto til at promovere virksomheden og være med til at skabe et indblik i, hvem der arbejder for virksomheden. Du kan dermed give din virksomhed, et “bag facaden”-look og altså et mere personligt præg.

Hvad enten du starter med at oprette en konto for din virksomhed eller en personlig konto, skal du igennem de samme skridt. Dog skal du overveje et par ting, når du vælger navn til din Twitterkonto:

  • Folk skal have nemt ved at finde din virksomhed på Twitter
  • Indholdet på kontoen skal ikke indeholde personlig information
  • Den, som administrerer Twitter-kontoen, skal være en fra virksomheden, der har passion nok til at holde kontoen opdateret og kørende

2. Opret en profil

For at oprette en konto, gå til startsiden og tryk på “opret en konto”. Du vil herefter blive taget videre til en side, hvor du skal vælge dit brugernavn. Hvis du bruger Twitter for at promovere din virksomhed, som privatperson, til at netværke osv. anbefaler jeg, at du vælger et navn så tæt på dit eget som muligt, så det er muligt for folk at finde dig. Brugernavnet er den måde, folk refererer til dig på Twitter. Det er den måde, folk anerkender og kender dig, hvis du møder folk offline – hvilket der er en god chance for, at du gør i fremtiden, med konferencer, twitter events, netværk mm.

Ideer til kontonavne:

      • Dit fulde navn: MartineGjede
      • En variation af dit navn: mgjede
      • En kombination af dit navn og virksomhed: AtcoreMartine
      • En kombination af dit navn og branche: MarketingMartine
      • Navnet på din virksomhed: Atcore

Når du har valgt dit kontonavn, er du klar til endeligt at oprette en Twitterkonto. Dette vil føre dig videre til en hurtig tutorial og videre til et punkt, hvor du bliver spurgt, om den skal undersøge om dine e-mailkontakter er på Twitter. Dette er ikke et nødvendigt skridt for at fortsætte på Twitter.

3. Tilpas din profil

Nu, du har en konto, er det vigtigt, at du tilpasser baggrunden, så den siger noget om dig eller din virksomhed. Det er vigtigt, at det er noget af det første, du gør – udover selvfølgelig at uploade et profilbillede – endda inden du begynder at interagere og følge folk.

Før du tilføjer information eller andet til din profil, ser den jævnt kedelig ud. Hvis du begynder at følge folk uden profilbillede, en personlig baggrund og en kort introduktion til hvem du er, er muligheden for, at de gider følge dig meget lille. Man kalder det et “æg”, når der ikke er noget profilbillede, og det sender signaler ud, at du enten ikke er interesseret i at investere og være aktiv på Twitter, eller at din profil er spam.

4. Skriv en introduktion

Udfyld en kort introduktion til hvem du er. Gå op i højre hjørne og tryk pilen ned. Gå herefter ind under Settings – og Profile, for at udfylde lidt flere informationer på. Der er begrænsning på, hvor lang introduktionen kan være, så vær skarp og husk på, at en introduktion giver folk mulighed for at danne sig et indtryk af dig og din virksomhed og indgår i beslutningsprocessen om, hvorvidt de skal følge dig eller lade være. Inkluder:

  • Navnet på din virksomhed
  • Hvad du beskæftiger dig med i virksomheden og din titel
  • Dine interesser
  • Hvad specialiserer dig dig indenfor?
  • Hvilke projekter, du er i gang med eller lige er blevet færdige med

Link desuden også til virksomhedens website, din blog, dit personlige website og din LinkedIn profil. Hvor twitter du fra? Link til din geografiske placering. Mange, der twitter, vælger at følge profiler, der er placeret i deres område, for at udvide deres lokale netværk.


5. Find profiler at følge

Nu skal du i gang med at følge folk. Dels så du kan komme i dialog med dem, og dels så du kan observere og lære lidt af, hvordan de håndterer og tilgår Twitter. Der findes forskellige tilgange til at finde folk at følge. F.eks. eksisterer der websites, der giver dig en oversigt over benævnelsesværdige profiler, man kan følge indenfor de forskellige brancher.

Find en person du følger, indenfor din branche eller kundekreds og se, hvilke profiler han følger – og hvem der følger ham. Ellers kommer det gradvist, når du bruger Twitter mere og mere. Du kan se, hvem der bliver retweetet eller mentioned, og når du virkelig bliver en haj til Twitter, kan du se, hvem der er aktiv under konferencer.

6. Kom i gang med at twitte

De fleste, der er nye på Twitter, har præstationsangst over det første tweet. Du skal ikke tænke for meget over det. De fleste førstegangstweets er alligevel altid prøvende (og dårlige). Det gør ingenting. Vi har alle været i samme båd. Kan du huske første gang, du skrev en statusopdatering på Facebook? Det vigtigste er, at du kommer i gang, øver dig, får det ind under huden – og så skal det hele nok komme automatisk. Her er et par ideer til hvad du kan twitte om:

      • Hvad du læser – skriv en introduktion og indsæt et link til et interessant blogindlæg eller nyhedsartikel
      • Hvad du ser – indsæt et link til en fed, relevant video, du er stødt på
      • Hvor du skal hen – Skal du til en spændende konference? Fortæl om det
      • Promover indhold – har du selv skrevet en artikel eller et blogindlæg? Send et tweet ud hvor du pitcher indlægget og vedhæfter et link. Det optimale er, at dine modtagere vælger at retweete beskeden i deres netværk, så din virksomhed får endnu større eksponering
      • Promover andres indhold – Indsæt links, der fører til andres blogindlæg og artikler, som en cadeau til dem, ligesom de gør til dig
      • Kom i dialog med folk – engagér dig i samtaler ved at twitte og benytte @ foran profilnavn. Svar, når folk henvender sig til dig

7. Bliv bekendt med Twitterlingo

Når du begynder at være aktiv på twitter, vil du hurtigt opdage, at folk bruger nogle indforståede forkortelser og tegn, som du måske ikke umiddelbart kan gennemskue. Du kan finde en liste over de mest almindelige tegn her (engelsk). Her er et par eksempler på twitterlingo:

      • @ mention (svar eller benævnelse). Når du sætter @ foran et profilnavn betyder det, at du nævner eller henvender dig til en person. Det kan også være som svar på en henvendelse. Men det kan også være at du nævner personen, i en eller anden sammenhæng, og at du ønsker at gøre vedkommende opmærksom på det.
      • CC: @ Når du har en samtale med en person på Twitter, skal du altid huske at nævne vedkommende med @. Men hvis der er flere, der blander sig, eller har noget med samtalen at gøre, kan du cc: @ dem. Ligesom man gør i en e-mail.
      • DM – DM betyder Direct message. Når man skriver DM i sin tweet – f.eks. “DM din mail adresse” betyder det, at man bliver opfordret til at sende vedkommende en privat besked med sin e-mail adresse. Når du skal skrive en DM, går du op under “messages” og under “new message.” Husk at det gælder samme 140 tegns-regel i DM som i en almindelig tweet. Hvis du vil skrive længere beskeder til en person, bør du ikke bruge Twitter.
      • OH – OH er en forkortelse for over heard / overhørt. Det bruger man, hvis man har hørt noget skægt eller indsigtsfuldt med egne ører (i modsætning til at læse det andetsteds på Twitter), og man ønsker at gentage det – dette gør man ved at sætte en OH prefix på.
      • FF – Om fredagen kan det ske, at du pludselig ser nogle twitte FF og så en masse @profilnavne. Måske er det også dig, der bliver nævnt. FF betyder Follow Friday, er et fænomen, der kører om fredagen, hvor folk anbefaler sit netværk, profiler man bør følge. OBS! Brug det med måde, og sørg for at holde tungen lige i munden. For FF på dansk betyder også Fræk Fredag.

8. Prøv at retweete

Har du stødt på RT? RT betyder retweet. Når du retweeter, gentager du, hvad andre har tweetet om. De tweets, som bliver retweetet, bliver det oftest, fordi der er blevet sagt eller delt noget af en særlig værdi. F.eks. fordi det er intelligent, eller sjovt, eller simpelthen fordi man er rørende enig og ikke selv kunne have sagt det bedre. En anden grund til at retweete er også fordi, man ønsker, at ens netværk skal se tweeten – men at man ikke er sikker på at dem, som følger en, også følger vedkommende, som originalt har tweetet. Endelig kan man også retweete som en tjeneste – f.eks. hvis nogen søger job, medarbejder, leder efter lejlighed eller andet.

9. Brug hash tag

Hash tag( #) er en form for emneinddeling på Twitter. # er særdeles brugbart, når du deltager i en samtale med mange forskellig. Prøv f.eks. at søge på #twedagsbar, #aftenvagten eller #socialanalytics, hvilket er tre forskellige måder at bruge # på. Ved søgning finder du hurtigt ud af, at der er en masse mennesker, der konverserer, planlægger og møder hinanden til en åbent netværkbaseret fredagsbar, under navnet twedagsbar, og når de deltager i samtalen, indsætter de altså #twedagsbar i deres tweets.

Du finder også ud af at #aftenvagten er en række bibliotekarer, der deler finurlige oplevelser, når de har aftenvagten på et bibliotek, og de folk, der deltager i samtalen, stiller spørgsmål og kommenterer på de skægge oplevelser. Endeligt finder du ud af #socialanalytics er emnesøgning for Adobes Social Analytics og bliver brugt under konferencer, så deltagende fra salen kan stille spørgsmål og konversere med hinanden. #-tag er særligt brugbart til at markedsføre din virksomhed og branding. Man kan også bruge hash tag, ikke som en emneinddeling, men snarere når der skal understreges en pointe. Et eksempel på det kunne være:

 

10. Opfør dig ordentligt!

Ligesom så mange andre sociale medier og fora på nettet, er der også nogle uskrevne regler, som du bør være opmærksom på, når du er på Twitter.

  • Når du retweeter, bør du altid inkludere en mention @, fra den profil som oprindeligt tweetede. Det er god stil, og giver en cadeau til forfatteren.
  • Svar på mentions – og gør det indenfor en overskuelig tidsramme. Når nogen vil i kontakt med dig eller din virksomhed, bør du være påpasselig med at svare. De har brugt tid på at henvende sig til dig og har vist (uanset positivt eller negativt) en interesse. Husk at Twitter altid eksisterer og ikke har åbningstider. Hvis du er på ferie, bør du finde en kollega, som kan tage tjansen for dig, mens du er offline.
  • Tak folk når de retweeter dine tweets
  • Når du tweeter og linker til artikler og forfatteren har en twitterprofil, bør du inkludere dette i dine tweets, som en mention
  • Pas på med dit sprog – Brug ikke groft sprog, bandeord eller hadefulde udtryk i dit kontonavn. Igen, husk på at det er dig som person og din virksomhed, du brander, så tænk over hvordan du præsenterer dig selv i tweets.
  • Salg hører generelt ikke hjemme på Twitter. Hvis dine kunder har brug for dit produkt, kan de købe det i din online shop. Derfor er det mere vigtigt, at de er bekendt med dit website, og hvad din virksomhed står for. Folk på Twitter har ikke lyst til at læse om det fantastiske tilbud, du har, da det opfattes som spam. Twitter handler om inspiration og dialog. Hvis du vil sælge, skal du bruge de korrekte kanaler dertil. Brug dit website og nyhedsbreve, hvor modtagerne har tilkendegivet, at de gerne vil høre om de tilbud du har, og hvad dit produkt har at byde på.

Twitters nye design og Virksomhedssider

Twitter har lige lanceret deres nye design, fly, som langsomt bliver inkorporeret på Twitter i løbet af de næste par uger. I den forbindelse går Twitter også i gang med at lancere virksomhedssider. I første omgang er det 21 store virksomheder, såsom American Express, Dell, Nike og Disney som får virksomhedssider og langsomt bliver det udvidet til flere virksomheder før det bliver tilgængeligt for alle virksomheder. Vi ser spændt med udviklingen. Du kan se mere om det nye design, fly, her:

 

“Twitter for virksomheder” er en e-bog, der er skrevet til dig, der arbejder med marketing i virksomheder (inklusiv virksomhedsejere), og som kender til Facebook og måske allerede er på Twitter, men ikke helt ved, hvad du skal. Du kan købe “Twitter for virksomheder” her

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

10 trin til at komme hurtigt og godt i gang med Twitter
3.2(64%) 5 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. […] Hvis du har flere spørgsmål, må du endelig tage kontakt til mig. Også hvis du er i tvivl om enten hvordan du integrerer eller fjerner automatiseringen mellem Twitter og Youtube. Hvis du endnu ikke er på Twitter og er i tvivl om hvordan du kan komme hurtigt og godt  i gang kan… […]

  2. Mette siger: 14. december 2011

    Tak for en god introduktion til Twitter. Jeg har længe overvejet at oprette en profil, men har manglet en egentlig lejlighed til at sætte mig ind i mediets muligheder. Jeres guide har nu hjulpet mig lidt videre i processen gennem en overskuelig præsentation af mediet.

  3. mg siger: 15. december 2011

    Hej Mette.
    Jeg er glad for, at guiden har været en inspiration og et spark til at komme igang. Held og lykke med Twitter!

  4. Hanne Hellgren siger: 19. december 2011

    Tak for hjælpen – kaster mig ud i det!

  5. mg siger: 21. december 2011

    Hej Hanne,
    jeg er glad for at høre, at du kunne bruge guiden til at komme igang med Twitter!

  6. […] Er din virksomhed på Twitter? Her er 10 trin til at komme hurtigt og godt i gang med Twitter.  […]

  7. […] til at prøve kræfter med Twitter? Her er 10 trin til at komme hurtigt og godt i gang med Twitter. Tweet 7742 Hvad syntes du? Giv os en rating! Thanks! An error […]

  8. Do's og Donts' på Twitter siger: 20. januar 2012

    […] du vil vide mere om Twitter har vi lavet 10 trin til at komme hurtigt og godt i gang med Twitter. Du kan også læse hvorfor du bør genoveje automatisering. Tweet 7783 Hvad syntes […]

  9. Do's and Donts' på Twitter siger: 20. januar 2012

    […] du vil vide mere om Twitter har vi lavet 10 trin til at komme hurtigt og godt i gang med Twitter. Du kan også læse, hvorfor du bør genoveje automatisering. Tweet 8039 Hvad syntes […]

  10. […] der vedrører, hvordan man kommer på Twitter (se et blogindlæg jeg tidligere har skrevet om 10 trin til at komme hurtigt og godt i gang med Twitter) eller spørgsmål, der handler om, hvordan man kommer videre derfra. Her har jeg samlet de 10 mest […]

  11. […] Vi har lavet 10-trins guide til både Facebook og Google+ og der er også guides på vej til Twitter og LinkedIn. Hav styr på, hvilke platforme du ønsker at være til stede på, og […]

  12. […] din målgruppe typisk anvender Twitter, skal du have en twitterprofil. Hvis de bruger Facebook, skal du være der. Husk at optimere dit eget website, så der altid er […]

  13. Læs om Microsofts so.cl siger: 24. maj 2012

    […] op for den brede befolkning.  So.cl skal ikke ses som en konkurrent til hverken Facebook, Twitter eller Pinterest, men kan godt opfattes som Microsofts modsvar til […]

  14. […] Twitter […]

  15. […] du kommet på Twitter endnu? Kom hurtigt og godt i gang med disse 10 trin. Du kan også udvide dine bekendtskaber ved at få flere følgere. Endelig kan du tage skridtet […]

  16. […] 10 trin til at komme hurtigt og godt i gang med Twitter Grundene til du bør genoveje automatisering […]

  17. Hvordan får man følgere på Twitter? siger: 22. november 2012

    […] du ny på Twitter? På bloggen kan du finde 10 trin til at komme igang, lægge en skudsikker strategi, få gode råd til do’s and donts og få […]

  18. […] Der findes rigtig mange gode steder på nettet, der hjælper med  at starte en Twitter-konto op og afslutningsvis kommer her et link med 10 trin til at komme godt i gang på Twitter.. http://atcore.dk/blog/10-trin-til-at-komme-hurtigt-og-godt-i-gang-med-twitter/ […]

  19. Henrik siger: 8. december 2013

    Tak for en hurtig gennemgang af Twitter 🙂
    Men jeg har også et spørgsmål.
    Jeg har fået en ny telefon, og på den kommer der ikke nogen lille ikon oppe i venstre hjørne når der er nogen af dem jeg følger der laver et tweet, ligesom når man fx får en SMS eller en besked på Facebook . Det mener jeg der gjorde på min gamle telefon. Kan Man få den til det i indstillinger eller…???
    Det er lidt træls, for så går lidt af ideen ligesom af det hvis jeg selv skal ind og se om der er sket noget nyt.
    Min gamle telefon var en Sony Ericsson arc og den ny er en Samsung s 4 mini, så de kører begge på Android.

    Håber på et svar der kan hjælpe mig. Har forsøgt at læse mig frem til det på nettet men uden held.

    Vi Henrik

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team