10 tips til en bedre konvertering på dine landing pages

slår dårlig konvertering

(4) Kommentarer23. maj 2012 under A/B splittest, Allgemein, Convert, Konverteringsoptimering, LPO

10 tips til en bedre konvertering på dine landing pages
4(80%) 11 votes


For et par uger siden bloggede jeg om 20 fejl du ikke må begå på dit website. Konsekvensen af, at man begår disse 20 fejl, er, at besøgende forlader sitet inden, de overhovedet når at konvertere. Chancen for, at de går over til konkurrenten i stedet for at vende tilbage, er meget stor. Ligeledes står det til med landing pages. Det er super smart med landing pages, fordi man binder specifikt indhold til siden og gør det effektivt at generere leads – og at hovedformålet er netop at få besøgende til at konvertere. Her er 10 tips du kan gå igennem sømmene på dine landing pages for at optimere konverteringen.

    • Hold det pænt og rent!

Formålet med dine landing pages er at få dine besøgende til at foretage én handling. Og kun én! (Det er fx tilmelde nyhedsbrevet, downloade noget, kontakt osv.) Hvis dine besøgende er i tvivl om, hvad formålet er, eller hvad de skal, bør du gøre noget ved det. Fjern alt der “larmer” eller “roder”, så dine besøgende ikke bliver forvirret og distraheres fra hovedformålet med siden.

    • Pas på bannerblindhed

For mange af de samme elementer – f.eks. mange af de samme Call-To-Action knapper – over hele siden kan resultere i bannerblindhed. Dette betyder, at den besøgende simpelthen ikke kan se skoven for bar træer – de kan ikke se knapperne, fordi det er et velkendt fænomen for dem. Resultatet af dette er, at de overser, hvad de skal og reagere ved ikke at handle.

    • Vær kortfattet

Landing pages, hvor man skal læse en roman, før man kommer til sagen, er spild af kræfter. Vi ved jo allesammen, at det alligevel er lir – og er der virkelig nogen, der læser det? Vær kortfattet og præcis – brug evt. punktopstillinger og gør det effektivt. Folk bruger internettet til at researche og igennem det, får de ofte overflod af information, så derfor scanner de tekster for at få øje på lige præcis den information, de skal bruge til at træffe den beslutning, der skal til for at konveretere. Gør det nemt for dine besøgende at scanne og træffe den beslutning.

    • Redigér igen og igen

Du har i teorien meget lidt plads at skrive på, fordi dine besøgendes “attention span” er kortvarig. Derfor bør du være ultra opmærksom på, hvordan din tekst er formuleret og dit skriftlige sprog. Stavefejl, grammatiske fejl mm. tolereres ikke. Redigér igen og igen. Få flere øjne til at kigge på det.

    • Synligt logo

Der må ikke sås tvivl om hvem, der er afsender på landing pages. Sørg for at dit brand er et gennemgående tema med farver samt logo. Men vær påpasselig med ikke at over-do it. Gør det pænt og appetitligt.

    • Test, test, test

Det er altid en god ide at teste din landing page for at finde ud af, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. Fx bør din Call-To-Action knap være grøn eller rød?  Skal den være placeret over eller under folden? En god ide er at lave a/b splittests hvor du sammenligner to eller flere versioner af samme side, for at afmåle reaktionerne er på de to sider. Vi har tidligere skrevet et blogindlæg om a/b split test, og her kan du læse mere om det, og hvordan du kommer igang.

    • Pas på med at droppe navigationen

Nogle LPO eksperter vil fortælle dig, at du skal droppe navigationen. Grunden til dette er, at du vil gerne have, at folk, der lander på din landing page foretager en handling – som du bestemmer. Hvis du har en form for navigation på siden, der tillader, at dine besøgende viger væk  – og dermed handlingen, giver du dem en mulighed for at afvige fra at foretage handlingen. Problemet er bare, at konsekvensen af en manglende navigation, hvor besøgende ikke forstår indholdet, er, at de forlader siden, i stedet for at vise deres forvirring i form af brug af navigation. Når besøgende gør brug af navigation, ved du automatisk, at der er noget galt med din landing page, og det er et tegn på at kigge den efter i sømmene. Derudover skal du også tænke på troværdig fra afsenderen. Besøgende har det trygt med, at der er en klar afsender, de kan forholde sig til, og læse mere om, før de tager en beslutning.

    • Call-To-Actions

Call-To-Actions er vigtige på din landing page. Dine besøgende er landet på siden, og nu skal du motivere dem til en handling. Du kan sagtens have flere Call-To-Actions på din landing page, og også både en knap og et link – men det skal allesammen hænge sammen med den samme handling, og linke til det samme. Det vil sige, at du ikke skal opfordre til både at downloade en ebog eller at man kan blive kontaktet med et tilbud med rabat. Vælg en af dem og vær kreativ med dine Call-To-Actions.

    • Gør det enkelt

Der er ikke noget værre eller tæt på konverteringsdræbende end en input form, der beder om hele folks livshistorie fordi de skal tilmelde sig et nyhedsbrev. Beslut dig for hvilke kontaktoplysninger der er absolut nødvendigt for dig. Lad være med at bede om adresse, postnummer, alder, køn mm., hvis du ikke skal bruge informationen til noget.

    • Gør nu noget ved de leads!

Når dine besøgende konverterer og giver dig kontaktoplysninger, har du et brandvarmt lead. Sørg nu for at følge op!

Du kan få flere tips ved at tage et kig på 15 tips til bedre brugervenlighed i din webshop, hvor du også kan se en video, vi har optaget, der handler om, hvad der kan få folk til at forlade en webshop i utide.

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

10 tips til en bedre konvertering på dine landing pages
4(80%) 11 votes

Tags: , , , , , ,

Kommentarer

  1. www.anyhed.dk siger: 31. maj 2012

    10 tips til bedre konvertering på din landing page…

    Det er smart med landing pages, fordi man binder specifikt indhold til siden og gør det effektivt at generere leads – og at hovedformålet er netop at få besøgende til at konvertere. Her er 10 tips du kan gå igennem sømmene på dine landing pages for at …

  2. […] og blopper rundt omkring på nettet. Måske har du endda læst, at man kan blive ramt af såkaldt bannerblindhed. Men selvom du har en ide om det – ved du så egentlig hvor meget du misser? Det vil jeg […]

  3. […] foretrækker det, når de er klar til det. Marketo indeholder muligheden for at opsætte e-mails, landingpages, webformularer og til sidst kampagner, der binder det hele sammen i flows. Det er samtidig et […]

  4. Birgitte siger: 18. september 2015

    Hej hvordan sætter jeg eksempelvis en civilstatus til på en bestemt dato – som er nogle år tidligere end den dato vi har d.d ?

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team