10 tips til effektive emnelinjer i dine emails

Ingen kommentarer10. marts 2014 under Content Marketing, E-mail, Kommunikation, Retain

10 tips til effektive emnelinjer i dine emails
4.67(93.33%) 3 votes

I en verden fuld af platforme og medier er emailmarkedsføring stadig en af de mest effektive kanaler, til at opbygge relationer med dine potentielle kunder. Da email er noget, vi selv skriver os op til (i Danmark), er motivationen for også at læse indholdet langt større, hvilket du kan drage stor nytte af.

 

Det kommer dog ikke af sig selv. Det kræver en indsats fra din side for at dine emails bliver godt modtaget – hvad enten du fokuserer på blasts i form af nyhedsbreve, udsender mere specifik kommunikation eller endda investerer tid og penge i marketing automation.

Et af de steder, du kan starte, er emnelinjen. Emnelinjen er dér, du skal overbevise dine modtagere om, at indholdet i din email er værd at åbne og bruge tid på at læse. Emnelinjen er nøglehullet – den ene lille sætning, der skal sikre, at modtageren bruger nøglen og med et klik åbner op for alt det, du har at give på den anden side.

Derfor får du her 10 gode råd til, hvordan du skriver emnelinjer, der skaber åbninger. Derefter ligger naturligvis en selvstændig opgave i at engagere modtageren med det indhold, der ligger på den anden side, hvilket du kan læse om i et af vores andre blogindlæg.

1. Lov noget lækkert

Kender du dine modtagere (f.eks. baseret på tidligere adfærd), så lov dem noget, du ved, vil give dem lyst til at klikke og åbne din email. Tænk over, hvad der motiverer dem til at følge dig. Hvad håber de på at få ud af jeres forhold?

Sælger du bøger, håber din modtager måske på at være den første til at høre om en bogudgivelse med deres yndlingsforfatter. Hos Atcore vil vi f.eks. gerne gøre marketingansvarlige i Danmark bedre til deres job med vores indhold. Hvad vil du gerne gøre for dine modtagere til gengæld for deres opmærksomhed?

Ved også at leve op til den forventning, du skaber i emnelinjen, gør du det lettere for dig selv at få dine modtagere til også at åbne dine emails i fremtiden.

2. Personalisér emnelinjen

Når dine modtagere skriver sig op til dit nyhedsbrev får du som regel deres emailadresse og navn. Det skaber en smule rum for personalisering ved at kunne bruge en persons fornavn i emnelinjen til at fange deres opmærksomhed. De fleste har dog bidt mærke i dette, så falder det ikke naturligt, så brug en anden taktik – ligesom alle andre råd i dette indlæg. Det skal lyde naturligt.

Benytter du dig til gengæld af mere avancerede værktøjer, har du mulighed for at nævne jobtitel, virksomhedsnavn, antallet af børn eller lignende i din emnelinje og på den måde fange opmærksomheden blandt dine modtagere. F.eks. “10 bøger, der skruer op for læselysten hos de 10-14-årige”. Hvis du havde skrevet dig op til et nyhedsbrev hos Saxo.com med tweens i huset, ville du så ikke være motiveret til at klikke? Bare for at få stillet nysgerrigheden om ikke andet?

3. Benyt dig af tal

Numre og tal er en god måde at bryde rytmen på øjne, der skimmer listen af emails i indbakken. På den måde kan du skille dig ud og forhåbentlig er resten af teksten indbydende nok til at motivere et klik.

4. Tænk over længden – test dig frem

Flere undersøgelser har vist forskellige resultater, når det kommer til længden af emnelinjen. Email Audience påstår f.eks. i denne artikel at jo længere emnelinjer jo bedre, hvor vi selv i sidste uge udgav en artikel, der taler for det modsatte. I vores egen artikel har en undersøgelse udført af Campaign Monitor vist, at de mest effektive emails i gennemsnittet var 39 tegn lange inkl. mellemrum. Denne sætning er 45 tegn lang inkl. mellemrum. Det giver dig altså ikke særlig meget plads at kommunikere dit budskab på.

Der er således ikke noget endeligt svar – især fordi one-size-fits-all sjældent passer nogen perfekt. Det er dog stadig vigtigt at tænke over længden og teste forskellige versioner for på den måde at lære, hvad der virker for netop din målgruppe.

5. Skriv klart og tydelig i stedet for spidsfindigt

Du skal helst ikke tvinge dine modtagere til at tænke alt for meget over meningen med din emnelinje. Det skal komme klart igennem, hvad du vil med dit budskab. Derfor er du også nødt til at skrue ned for kreative sætninger og ordspil. Selvom det kan virke sjovt og interessant, er disse bedre brugt i dine underoverskrifter, da de skader din åbningsrate.

6. Udpeg typiske fejl

Ingen har lyst til at være den, der laver typiske fejl – ligesom mange fryder sig over, når konkurrenten laver dem. Derfor kan en emailoverskrift, der lover at udpege disse fejl være nøglen til flere klik. “5 tegn på at du aldrig får læst din bog færdig” eller “Er du blandt de 70%, der læser langsommere end du burde kunne?”.

7. Følg selv gode nyhedsbreve

Når du arbejder med emailmarkedsføring, er det vigtigt, at du selv sørger for at samle inspiration fra nogen, der gør det rigtig godt. Sørg derfor for at gemme gode nyhedsbreve og læg mærke til, hvad der får dig til at åbne emails i indbakken.

8. Test

Du kan følge nok så mange gode råd og best-practises omkring emails og emnelinjer, men det vigtigste er i sidste ende at teste dig frem til resultatet. En A/B-splittest er et værktøj, der er let at implementere hos de fleste emailudbydere, og den giver dig et hurtigt overblik over, hvilken version af f.eks. emnelinjen, der fungerer bedst for dine modtagere.

Husk dog, at en emnelinjes fornemmeste opgave er, at få så mange som muligt til at åbne emailen, men samtidig skal den også være relevant for indholdet – pas derfor på, at du ikke tester det forkerte.

9. Vær bedre end din emnelinje

I sidste ende vil du i virkeligheden gerne være bedre end din emnelinje, så dine modtagere har en forventning til dig og standarden af dit indhold. Ved konsistent at udgive værdiskabende indhold, skaber du et navn og en forventning til kvaliteten af det indhold, du leverer.

Hvis du lever op til dine modtageres forventning om indhold, der skaber værdi for netop dem, bliver de til sidst ligeglade med emnelinjen på dine emails, men glæder sig tværtimod til at modtage nyt fra dig. Sådan har jeg det personligt med Visual.ly, hvis nyhedsbrev altid har minimum et stykke content, jeg interesserer mig for – og derfor er åbningsraten hos mig 100%.

10. Få hjælp af en ekspert

Når du selv føler, at det bliver for uoverskueligt, eller du sidder fast i en rille, er der intet galt i at bede om hjælp fra andre med bedre erfaring eller større succes. Det kunne være en i det netværk, eller ved at henvende dig til et bureau med ekspertise på området.

Der er mange at vælge imellem – vi er naturligvis en af dem. Vores retention-team har mange års erfaring med at opsætte og optimere emailudsendelser, så de er relevante og engagerende for dine modtagere. Vi kan hjælpe dig med at opsætte de mål, der giver bedst mening for din forretning og med at eksekvere planen, så du når dine KPI’er.

Er du interesseret i at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at komme videre med din emailmarkedsføring, er du velkommen til at kontakte os på 6060 4444 og/eller hej@atcore.dk.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

10 tips til effektive emnelinjer i dine emails
4.67(93.33%) 3 votes

Tags: , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team